SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konkretizace – opačná k abstrakci – přecházíme od obecných znaků ke konkrétním věcem
indukce – vyvození obecného závěru na základě jednotlivých faktů
26
dedukce – odvození jednotlivého případu z obecného
generalizace (zobecnění) - vydělení společných znaků platících pro všechny prvky téhož
druhu, (obecné pravidlo, zákon) – zakládá se na analýze, abstrakci, indukci
srovnávání – zjišťování podobných a rozdílných znaků mezi předměty nebo jevy
třídění (klasifikace) – dělení podle nějakého znaku (např. podle barvy, tvaru,…)
průnik, sjednocení, negace, implikace – uplatňují se v matematice, logice
USUZOVÁNÍ - vyvozování závěrů z výchozích předpokladů
- využíváme induktivní a deduktivní myšlení
Induktivní usuzování – podílí se na něm generalizace a abstrakce
- pátráme po obecném pravidlu, vztahu (provádíme generalizaci)
- vyčleňujeme podstatné vlastnosti předmětů, jevů a přehlížíme nepodstatné
(provádíme abstrakci)
Deduktivní usuzování – vyvozujeme z obecných pravidel závěry o specifických případech
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ - vyřešením problému získá jedinec nový postup, nový způsob chování, který je možno použít
v analogických situacích (nejsložitější druh učení)
- problém = situace, úloha, činnost, kterou má člověk vyřešit či vykonat, přičemž mu nejsou
známy cesty řešení daný problém řeší myšlením, při němž uplatňuje myšlenkové operace a již
osvojené vědomosti či dovednosti postup při řešení problémů lze rozdělit na určité úseky:
Fáze řešení problémů:
1) Formulace problému (seznámení s problémem) - buď je zadán nebo na něj přijdeme
sami - předpoklad vyřešení – přiměřená motivace, schopnost povšimnout si problému:
důležitá vlastnost učitele - tato fáze končí přesnou formulací problému - hypotéza –
ověřitelné, jednoznačně formulované, smysluplné vyjadřující vztah mezi dvěma proměnnými
2) Analýza problému (rozbor problému) - práce s informacemi a. doplnění chybějících
informací b. ověření správnosti informací c. popřípadě stanovit hypotézy
3) Vlastní proces řešení - ověřování stanovených hypotéz - 3 způsoby vlastního procesu
řešení: (a) pokusem a omylem 1. zkouškou vylučujeme metody nevedoucí k cíli (málo
efektivní) (b) řešení vhledem, intuitivním nápadem 1. intuice – náhlé vniknutí do problému 2.
nečekané objevení správného řešení (c) postupná plánovitá analyticko – syntetická
(myšlenková) činnost • využívá vhodně všechny myšlenkové operace • většina problémů
takto řešena • rozložení na podproblémy • na závěr: formulace varianty řešení, návrh řešení,
výběr
4) Realizace řešení - může být prožitek úspěchů či x konstatování neúspěchu (neúspěch může
být i pohnutkou k další aktivitě) negativní emoce nepříznivý vliv na další pokusy o řešení
5) Feedback – zpětná vazba - kontrola správnosti, zdokonalení ověření řešení - detailní
dokončení
ROZHODOVÁNÍ – proces výběru mezi několika různými možnostmi
Škola některé způsoby uvažování podporuje a jiné příliš nerozvíjí – konvergentní x divergentní:
Konvergentní myšlení - směřuje určitou cestou k jedinému cíli, hledá pouze jednu správnou
odpověď. Ve škole jsou děti za tuto strategii pozitivně hodnoceny a preferují ji pak i mimo ni. Ve
svém volném čase se pak často věnují činnostem, jenž také spočívají v hledání jednoho správného
řešení