SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Předoperační období
předpojmové, symbolické
Dítě užívá symboly k označování objektů nebo činností, aniž by objekty muselo vidět nebo činnost
skutečně provádět.
Symbolické myšlení se projevuje v dětské hře – např. dítě krmí panenku kamínky, které představují
bonbony. Jasně si při tom uvědomuje, že kamínek symbolizuje bonbon a bonbon je symbolizován.
názorné, intuitivní
Dítě začíná uvažovat v pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podobností. Dítě
začíná chápat, že některé předměty může pojmenovat společným názvem – např. stromy, hračky,
apod.
Myšlení předškolního dítěte ještě nerespektuje zákony logiky - je „prelogické“, a tudíž je nepřesné,
má mnohá omezení. Dětské uvažování ulpívá na zjevné podobě světa.
Centrace – dítě se soustředí (ulpívá) pouze na jeden znak (obvykle vizuálně nápadný) a
přehlíží ostatní méně výrazné, i když mnohdy významnější znakyNapř. naplníme-li dvě stejné sklenice tekutinou – dítě vidí, že je v nich stejně, pak obsah jedné
přelijeme do úzké vysoké sklenice - dítě tvrdí, že je v ní „víc“ tekutiny pouze proto, že její
hladina je výše.
Egocentrismus – dítě není schopno vidět svět jinak, než ze sebestředného, subjektivního
hlediska. Děti si ještě nedokáží uvědomit, že mohou být i jiná hlediska, než jejich vlastní.Např. když dítě nechce, aby je někdo jiný viděl, zakrývá si rukama oči