SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zrakový – učí se opisem základních částí učiva do sešitů, nebo vlastní poznámky, má pro ně
význam přehledně napsané a utříděné učivo, mapy, grafy, schémata, obrázky v učebnicích,
zrakový učební styl má většina školáků, obzvlášť v mladším školním věku
Hmatový a pohybový – nejlépe se učí na konkrétních věcech, musí si předmět vzít do ruky,
ohmatat si ho, zkusit si, jak funguje
Slovně pojmový – pamatuje si věci spíše podle jejich souvislostí s jinými věcmi a částmi
školního učiva
Typy učebních stylů
Povrchový – mechanické učení (pasivní – malé úsilí, aktivní – velká snaha)
Utilitaristický – získat co nejlepší známku, uspět jakýmkoli způsobem (i podvádění, zalíbit
se)
Hloubkový – porozumět učivu, hluboký zájem o učení
30
VÝVOJ ŘEČI:
a) přípravná stadia (předřečová, preverbální období) – probíhá v 1. roce života
b) vlastní vývoj řeči (v pravém slova smyslu) – od 1. Roku
Vývoj řeči jedince začíná obdobím tzv. novorozeneckého křiku. Jde o první hlasový projev těsně po
narození, který je určitou reakcí na změnu teploty a později signalizuje pocit hladu.
Na období novorozeneckého křiku volně navazuje období broukání, které se u spokojeného dítěte
začíná projevovat nejčastěji v 8.- 10. týdnu. Zpočátku jde o velmi jednoduchý projev dítěte, později si
začíná dítě vědomě hrát s mluvidly a zkouší napodobovat, co kolem sebe slyší, to již hovoříme
o období žvatlání. Zvuky, které dítě vydává, jsou již bohatě melodické. Již zde se začíná projevovat
snaha dítěte komunikovat se svým okolí a reakce okolí na jeho snahu mu činí očividnou radost.
Vlastní vývoj řeči
Mezi 8. a 9. měsícem začíná postupně dítě rozumět řeči dospělých (období porozumění). Nejdříve
rozlišuje obsah sdělení podle melodie hlasu, jeho přízvuku a zabarvení. Postupně začíná dítě
napodobovat nejdříve zvuky, které kolem sebe slyší a kolem 12.měsíce se objevují první slova s jasně
pochopeným obsahem - jde o slova jednoslabičná či dvouslabičná (mama, tata, papa,…). Toto období
nazýváme obdobím napodobování.
Přibližně ve dvou letech začíná dítě spojovat slova do krátkých vět (dvou a víceslovné věty).
Postupně se v řeči začínají ustalovat gramatická a syntaktická pravidla, rozvíjí se slovní zásoba a
vyvíjí se výslovnost (více níže v tabulce).