Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  Zrakový – učí se opisem základních částí učiva do sešitů, nebo vlastní poznámky, má pro ně 

význam  přehledně  napsané  a  utříděné  učivo,  mapy,  grafy,  schémata,  obrázky  v učebnicích, 
zrakový učební styl má většina školáků, obzvlášť v mladším školním věku

  Hmatový a pohybový – nejlépe se učí na konkrétních věcech, musí si předmět vzít do ruky, 

ohmatat si ho, zkusit si, jak funguje

  Slovně  pojmový  –  pamatuje  si  věci  spíše  podle  jejich  souvislostí  s jinými  věcmi  a  částmi 

školního učiva

Typy učebních stylů 

  Povrchový – mechanické učení (pasivní – malé úsilí, aktivní – velká snaha) 
  Utilitaristický – získat  co nejlepší známku,  uspět jakýmkoli způsobem (i podvádění, zalíbit 

se) 

  Hloubkový – porozumět učivu, hluboký zájem o učení 

30 

VÝVOJ ŘEČI:   

a)  přípravná stadia (předřečová, preverbální období) – probíhá v 1. roce života 
b)  vlastní vývoj řeči
 (v pravém slova smyslu) – od 1. Roku

Vývoj řeči jedince  začíná obdobím tzv. novorozeneckého křiku. Jde o první hlasový projev těsně po 
narození, který je určitou reakcí na změnu teploty a později signalizuje pocit hladu. 
Na  období  novorozeneckého  křiku  volně  navazuje období  broukání,  které  se  u  spokojeného  dítěte 
začíná projevovat nejčastěji v 8.- 10. týdnu. Zpočátku jde o velmi jednoduchý projev dítěte, později si 
začíná  dítě  vědomě  hrát  s mluvidly  a  zkouší  napodobovat,  co  kolem  sebe  slyší,  to  již  hovoříme 
o období  žvatlání.  Zvuky,  které  dítě  vydává,  jsou  již  bohatě  melodické.  Již  zde  se  začíná  projevovat 
snaha dítěte komunikovat se svým okolí a reakce okolí na jeho snahu mu činí očividnou radost. 
  
Vlastní vývoj řeči 
  
Mezi  8.  a  9.  měsícem  začíná  postupně  dítě  rozumět  řeči  dospělých  (období  porozumění).  Nejdříve 
rozlišuje  obsah  sdělení  podle  melodie  hlasu,  jeho  přízvuku  a  zabarvení.  Postupně  začíná  dítě 
napodobovat nejdříve zvuky, které kolem sebe slyší a kolem 12.měsíce se objevují první slova s jasně 
pochopeným obsahem - jde o slova jednoslabičná či dvouslabičná (mama, tata, papa,…). Toto období 
nazýváme obdobím napodobování. 
Přibližně ve dvou letech začíná dítě spojovat slova do krátkých vět (dvou a víceslovné věty). 
Postupně se v řeči začínají ustalovat gramatická a syntaktická pravidla, rozvíjí se slovní zásoba a 
vyvíjí se výslovnost (více níže v tabulce).  
 
  

Témata, do kterých materiál patří