SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
27
Divergentní myšlení - důležité je podporovat, tvořivé myšlení, které postupuje různými směry, je
pružné, má více nebo i neomezený počet řešení. Toto myšlení není školou příliš posilováno. Bývá
přehlíženo, i přesto, že flexibilita a originalita jsou předpokladem úspěšných výkonů v budoucnosti.
Mnohé děti sice mají k takovému způsobu uvažování sklony, ale jelikož za něj nejsou pozitivně
hodnoceny a nikdo od nich nic podobného nevyžaduje, příliš se nerozvíjí. Děti si jej obyčejně spojují
se zábavou, legrací, s něčím, co je nezávazné a nemá větší společenský význam. Vlastní zkušeností
došly k názoru, že to, co je hodnotné, je předem dáno nějakou autoritou a je jen třeba se to naučit.
VÝVOJ MYŠLENÍ - KOGNITIVNÍ VÝVOJ Kognitivní vývoj a utváření pojmů popsal Jean Piaget (1896 – 1980)
- teorie založená na zrání, vysvětluje, jak si děti vytvářejí pojmy
- dítě prochází fázemi vývoje až k nejvyšší formě, postupně se vyvíjí
a. stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky)
b. stádium – předoperační období (2 – 7 let)
předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), názorné, intuitivní (4 – 7 let)
c. stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let)
d. stádium – formálních operací (od 12 let)
Senzomotorické období
- jde o období primárního rozvoje poznávacích procesů. Jeho označení vyplývá ze skutečnosti, že
poznávání malého dítěte je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech (tj. manipulaci
s poznávanými objekty). Poznávání a učení probíhá na úrovni konkrétního kontaktu s reálným světem.