SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
28
nebo např. 4leté dítě odpoví kladně na otázku zda má bratra, avšak na otázku, zda-li má jeho
bratr sourozence odpoví záporně. Dle jeho názoru nemá, protože v rodině žádné další dítě není
(sebe vynechá).
Ireverzibilita – nechápe vratnost různých proměn. Změnu situace chápe jako definitivní.
Např. nechápe, že pokud vezmeme z talíře dva koláče, zbude jich určitý počet. Když je dáme
zase zpátky na talíř, koláčů bude stejně jako na začátku.
Stadium konkrétních logických operací
- v období vstupu do školy začínají děti uvažovat jiným způsobem. Začínají respektovat základní
zákony logiky a jejich myšlení je vázané na konkrétní skutečnost. Myšlení operuje s představami a
symboly, které mají jednoznačný, konkrétní obsah.
Decentrace – je opakem sebecentrace. Znamená schopnost posuzovat skutečnost podle více
kritérií, brát v úvahu různé souvislosti a vztahy. Dítě si začíná uvědomovat, že lidé mohou mít
různé názory, dokáže se dívat na svět očima někoho jiného.
Konzervace (zachování) vědomí trvalosti. Znamená pochopit podstatu určité skutečnosti a
dále rozeznat její totožnost za jiných okolností. Např. sestavíme dvě řady bonbonů o stejném
počtu a délce, pak jednu z nich roztáhneme, aby byla delší než druhá a zeptáme se dítěte, kde
je jich víc, dítě však již pochopí, že je bonbonů stejně.
Reverzibilita (zvratnost) - chápání vratnosti různých proměn, logických operací. Změna
