SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Percepční/vjemové (schopnosti dobře vnímat, rozlišovat barvy, zvuky), využíváme denně –
orientace v prostoru, komunikace, poslech hudby, sledování TV apod.)
2. Psychomotorické (určité sestavy pohybů – ve sportu), koordinace pohybu při chůzi, jízdě na
kole apod.
3. Intelektuální/kognitivní – orientace v nových situacích, schopnosti účastnící se poznávání,
učení a řešení problémů – souhrnně se označují termínem inteligence – souvisí s její úrovní
4. Umělecké (literární, hudební, výtvarné, dramatické)
5. Verbální (slovní porozumění a myšlení)
6. Numerické (početní)
7. Prostorové (schopnosti prostorových představ, názorného řešení problémů)
8. Paměťové 9. Sociální (schopnosti k sociální percepci, komunikaci)
Rozlišujeme termíny:
Nadání – souhrn dobře rozvíjených schopností pro určitou oblast lidské činnosti (např. nadání pro
matematiku, jazyky, určitou oblast umění,…)
Talent – označuje zvlášť vysoký až výjimečný stupeň schopností či nadání. Člověk v určité oblasti
podává vynikající výkony, které se mohou jevit jako výjimečné ve srovnání s běžnou populací.
Genialita – mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla
Někteří autoři mezi pojmy talent a genialita nerozlišují.
Důležité faktory pro rozvoj: motivace, vůle, sociální prostředí, výchova, škola, vzory
Se schopnostmi souvisí vědomosti, dovednosti a návyky. Rozvíjejí se na základě schopností.
To však není bez zpětného vlivu – když si jedinec osvojuje vědomosti, dovednosti a návyky,
podporuje tím také rozvoj svých schopností.
Vědomosti - soustavy informací (představ a pojmů), které si člověk osvojil (Čáp)
- učením osvojené poznatky