SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
D. Goleman
Emocionální inteligence (EQ) - sebedůvěra
- motivace vlastního jednání
- vytrvalost
- kontrola impulsů
- regulace nálad
- empatie
34
- optimismus
J. D. Mayer a P. Salovey považují za nejdůležitější 5 emočních schopností:
0. Kontrola vlastních emocí
1. Poznávání vlastních emocí
2. Poznávání emocí druhých
3. Sebemotivace
4. Zvládání sociálních vztahů, tedy sociální obratnost
Sociální inteligence
Je determinována:
1. Interpersonální kompetencí
2. Umění jednat s lidmi
3. Řídit je a vést
4. Zvládat složité sociální situace
Piaget rozlišil 4 vývojové stupně inteligence, jimiž však rozumí v podstatě myšlení. Stádia:
1) senzomotorické inteligence (do 18 měsíce věku)
2) preoperačních představ (do 7 roku věku)
3) konkrétních operací (do 11 roku věku)
4) formálně logických operací
Mentální retardace – je vývojová porucha integrace psychických funkcí, která se projevuje ve všech složkách osobnosti –
duševní, tělesné, sociální
– je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností, které v sobě zahrnují
schopnost myslet, učit se a přizpůsobovat se svému okolí.
– Je to stav trvalý.
– může vzniknout poškozením mozku, genetickými vadami, nemocemi a poškozením v období
prenatálním, perinatálním i postnatálním (asi do 2 let života dítěte). Může však také vzniknout
nedostatečnou, zanedbávající výchovou v rodině, nedostatečně podnětným sociálním prostředím.
Dělení MR: 1) Podle stupně:
Lehká MR = IQ 69 – 50
Středně těžká MR= IQ 49 – 35
Těžká MR = IQ 34 – 20
Hluboká MR= IQ 19 – 0
Jiná MR – MR nelze přesně určit pro přidružená postižení (smyslová, tělesná, poruchy