SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výslovnost
Věk
dítěte
Slovní zásoba
MBP
AEIOU
DTNJ
do 1
roku
Porozumění určitým pokynům, opakování
jednoduchých slyšených slov.
KGHCHVF
OU AU
do 2,5
let
Tvorba jednoduchých vět, otázka „Co je to?“
Zvládá NDTL
Bě Pě Mě Vě
do 3,5
let
Mluvení ve větách, otázka „Proč?“
NDT
CSZ
do 4,5
let
Dokončuje se gramatická stavba vět, chápání děje, schopnost převyprávět ho.
CSZ R Ř
do 6,5
let
Chápání složitějších dějů, široká slovní zásoba, jednoduchá slouvětí
Podle odborníků je vývoj řeči ukončen do 6. roku věku dítěte.
Poruchy řeči – Klasifikace NKS: (dle Lechty – symptomatické hledisko)
1) Vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie
2) Získaná orgánová nemluvnost – afázie
3) Získaná psychogenní nemluvnost – mutismus
4) Narušení zvuku řeči – huhňavost (rinolalie), palatolalie
5) Narušení plynulosti řeči – koktavost (balbuties), breptavost (tumultus sermonis)
6) Narušení artikulace řeči – dyslálie, dysartrie
7) Narušení grafické stránky řeči – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie
8) Symptomatické poruchy řeči – u mentálně, tělesně, sluchově a zrakově postižených
9) Poruchy hlasu
10) Kombinované vady a poruchy řeči
31
7. Schopnosti (klasifikace, vlohy a schopnosti). Kreativita. Inteligence (vymezení, teorie, druhy,
její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová
výkonnost v rámci mentální retardace). Základem rozvoje schopností jsou vlohy.
Vloha – vrozené dispozice
- vrozená anatomicko-fyziologická zvláštnost (dispozice) organismu.
- biologický, vrozený předpoklad pro rozvinutí schopností
Schopnosti – naučené dispozice
-vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a dobře je vykonávat
Schopnosti se mohou a nemusí rozvíjet v závislosti na tom, v jakém je člověk sociálním prostředí, jak
kvalitní výchovy a vzdělání se mu dostane, co on sám pro rozvoj svých schopností udělá.
Druhy schopností: