Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Výslovnost 

Věk 
dítěte 

Slovní zásoba 

MBP 
AEIOU 
DTNJ 

do 1 
roku 
  

Porozumění určitým pokynům, opakování 
jednoduchých slyšených slov. 

KGHCHVF 
OU AU 

do 2,5 
let 
  

Tvorba jednoduchých vět, otázka „Co je to?“ 

Zvládá NDTL 
Bě Pě Mě Vě 

do 3,5 
let 
  

Mluvení ve větách, otázka „Proč?“ 

NDT 
CSZ 

do 4,5 
let 

Dokončuje se gramatická stavba vět, chápání děje, schopnost převyprávět ho. 

CSZ R Ř 

do 6,5 
let 
  

Chápání složitějších dějů, široká slovní zásoba, jednoduchá slouvětí 

  
Podle odborníků je vývoj řeči ukončen do 6. roku věku dítěte. 
 
Poruchy řeči – Klasifikace NKS: 
(dle Lechty – symptomatické hledisko) 
1) Vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie 
2) Získaná orgánová nemluvnost – afázie 
3) Získaná psychogenní nemluvnost – mutismus 
4) Narušení zvuku řeči – huhňavost (rinolalie), palatolalie 
5) Narušení plynulosti řeči – koktavost (balbuties), breptavost (tumultus sermonis) 
6) Narušení artikulace řeči – dyslálie, dysartrie 
7) Narušení grafické stránky řeči – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie 
8) Symptomatické poruchy řeči – u mentálně, tělesně, sluchově a zrakově postižených 
9) Poruchy hlasu 
10) Kombinované vady a poruchy řeči 

31 

7. Schopnosti (klasifikace,  vlohy a schopnosti). Kreativita.  Inteligence (vymezení, teorie, druhy, 
její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová 
výkonnost v rámci mentální retardace).  Základem rozvoje schopností jsou vlohy. 

Vloha – vrozené dispozice 

vrozená anatomicko-fyziologická zvláštnost (dispozice) organismu.

- biologický, vrozený předpoklad pro rozvinutí schopností 

Schopnosti – naučené dispozice 

-vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a dobře je vykonávat 
Schopnosti se mohou a nemusí rozvíjet v závislosti na tom, v jakém je člověk sociálním prostředí, jak 
kvalitní výchovy a vzdělání se mu dostane, co on sám pro rozvoj svých schopností udělá. 
 
Druhy schopností: 

Témata, do kterých materiál patří