SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Později dítě využívá znaky k vyjádření svého porozumění okolnímu světu. Určitá slova či fráze se
však mohou objevit v jeho slovníku teprve tehdy, když pochopí příslušný kognitivní princip. (Např.o
předmětech, které nejsou momentálně přítomny, může dítě začít mluvit teprve poté, co si osvojí
princip „stálosti objektu“ – začne chápat, že určité objekty existují, i když momentálně nejsou v jeho
zorném poli. Dochází k tomu v druhé polovině prvního roku života, kdy si děti rády hrají na
schovávanou, čímž si jakoby tento princip stálosti objektů ověřovaly a potvrzovaly.)
Ke konci senzomotorického období (asi ve 2 letech) se objevuje v dětské psychice symbolická
funkce, která slouží k vytváření a využívání znaků a symbolů. Symbolické myšlení se projevuje
v dětské hře – např. dítě krmí panenku kamínky, které představují bonbony. K mimořádnému rozvoji
symbolické funkce dochází mezi 2. a 3. rokem života v souvislosti s rychlým rozvojem řeči. Spolu
29
s rozvojem symbolické funkce nabývá řeč stále větší důležitosti pro myšlení, až se nakonec provádění
konkrétních i formálních myšlenkových operací bez řečových či jiných znaků
nemůže obejít.
KOGNITIVNÍ STYL
- způsob poznávání, výběr, vnímání, třídění, ukládání a kódování přijímaných podnětů a informací
- je individuální – vychází z předchozího učení a zkušeností, má vrozený základ
- je charakterizován osobním tempem a zaměřením na přesnost
- postupy, které člověk používá v učebních situacích