SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
V praxi je důležité znát jak obecnou inteligenci jedince, tak její specifikaci do jednotlivých oblastí.
Rozlišuje se hlavně mezi verbální a nonverbální inteligencí.
a) Verbální inteligence – je spjata s levou hemisférou
b) Nonverbální inteligence – je spjata s pravou hemisférou – nonverbální schopnosti = člověk si
umí představit a pracovat s názornými obrazy, schématy apod.
Odlišná úroveň rozvoje jednotlivých speciálních složek inteligence ovlivňuje výkon žáků
v jednotlivých učebních předmětech, na školách různého zaměření, v dospělosti v různých profesích.
Ke zjišťování obecné inteligence i její struktury (úrovně jejich jednotlivých složek) se užívají
inteligenční testy.
Obecná inteligence se vyjadřuje hodnotou intel. kvocientu IQ = poměr mezi MV (mentálním
věkem) a FV (fyzickým, chronologickým věkem). Poprvé 1905 A. Binet (Francie), inteligenční kvocient zavedl William Stern (Německo)
Stern:
MV
IQ = ----- x 100
FV
např. dítě, kterému je 10 let (FV = 10) vyřešilo úlohy odpovídající výkonu 12,5 roku (MV = 12,5)
12,5 IQ = ----- x 100 = 125
10
Toto zjišťování inteligence je však nepřesné u dospívajících a dospělých! Statistické metody umožnily vyjádření úrovně inteligence srovnáním výkonu jedince s rozsáhlou
populací, ve které jsou rozlišena jednotlivá pásma inteligence – deviační inteligenční kvocient
Průměrná inteligence = 100 bodů
Vysoký nadprůměr = IQ 140 a více – výskyt v populaci je 2,5 %
Nadprůměr = IQ 120 – 139 – výskyt v populaci je 6 %
Lehký nadprůměr = IQ 110 – 119 – výskyt v populaci je 16 %
Průměr = IQ 90 – 109 – výskyt v populaci je 50 %
Lehký podprůměr = IQ 80 – 89 – výskyt v populaci je 16 %