SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pohotovou nabídku představ
d) originalita – nalézt osobité návrhy na řešení problému, důraz na nezávislost a původnost
e) eleborace – schopnost přesně formulovat myšlenky, realizovat nápady, mít smysl pro detail,
systém, návaznost
f) redefinice – být připraven a ochoten na restrukturaci dřívějšího pojetí, nápadu, měnit a
variovat výchozí data….
37
8. Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální
podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení. Transfer
a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní).
UČENÍ: - získávání zkušeností, vědomostí, dovednost a návyků a utváření jedince v průběhu jeho života.
Naučené je opakem vrozeného.
- celoživotní proces.
- Výsledkem učení může být osvojení vědomostí, dovedností, návyků a postojů, ale také změna
psychických procesů a stavů i změna psychických vlastností
záměrné – uvědomujeme si je (např. ve škole nebo při sebevzdělávání)
bezděčné – bez záměru (např. při hře, při práci, při každodenních činnostech)
Druhy učení:
Subhumánní (u zvířat)
Humánní (u lidí)
1. Klasické podmiňování (pasivní, Pavlov)
6. Sociální
učení
(vedení,
nápodoba;
předpoklad pro vznik soc. vztahů)
2. Instrumentální podmiňování (pokus x
omyl, Thorndike – kočka v kleci)
7. Senzomotorické (manuální zručnost)
3. Habitace
(přivykání,
vyhasínání
orientačně pátracího reflexu)
8. Verbální (osvojení slovních útvarů)