Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

38 

3. Habituace (přivykání) - je u zvířat i u lidí- u zvířat: např. lovecký pes se zprvu lekne každého zatroubení lesního rohu či pušky, ale postupně si 
jich přestává všímat, nebo např. srny se přestanou bát strašáků na poli 
- u lidí: např. jsme nuceni přespat u známých v cizím panelovém bytě – je tam hluk, nechápeme, jak 
tam mohou spát, ale oni si přivykli, nebo např. když si žena zvykne na chrápání partnera 
ignorovat podnět – chrápání, tikot hodin 
4.  Senzibilizace  (zcitlivění)  -  opakované  působení  určitého  podnětu  vede  k postupnému  narůstání 
reakce vůči tomuto podnětu 
-  opakem  habituace  je  senzibilizace  -  nárůst  vnímavosti  vůči  určitým  podnětům.  Např.  negativní 
zkušenost  s do  té  doby  ignorovaným  podnětem  (člověk  omylem  spolkne  mouchu)  vyvolá  napříště 
mnohem silnější reakci (vyvine se fobie). 
 
5. Vtištění (imprinting) - probíhá v raném dětství – senzitivní, kritická vývojová fáze 
-  např.  u  ptáků  –  Jestliže  člověk  pečuje  o  čerstvě  vylíhlé  house,  tak  je  pak  všude  následuje.  Toto 
chování  je  pak  po  24  hodinách  nevratné,  i  když  je  vrátíme  na  několik  dnů  až  týdnů  mezi  housata. 
V senzitivní vývojové fázi se mládě fixuje na pohybující se objekt, který je v daném okamžiku v jeho 
blízkosti. U ptáků slouží vtiskování především k zapamatování rodiče. 
 
6.
 Explorační chování - lze předpokládat, že explorační chování je evolučním předchůdcem lidské hravosti a zvídavosti 
- u zvířat k němu dochází při přezkoumávání prostředí a neznámých předmětů, když jim nehrozí žádné 
nebezpečí  -  např.  mladý  havran,  konfrontovaný  s předmětem,  který  nikdy  neviděl,  zkouší  prakticky 
celý inventář svých projevů: zkoumá objekt jako lupiče, jako nebezpečnou kořist, jako mrtvou kořist, 
kterou  je  potřeba  roztrhat  na  kusy,  potom  jako  potravu,  kterou  je  potřeba  ochutnat  a  schovat  apod. 
Havran však nebyl hladový, protože kdyby byl, tak by si nedovolil explorační chování. 
 
7. Sociální učení - např. novorozenec napodobuje již brzy, co vidí u dospělých např. špulí ústa, vyplazuje jazyk 
- napodobování modelu – děti se mnohem více řídí tím, co děláme, než tím, co říkáme – vzor chování 
má na děti větší vliv než naše moudrá ponaučení 

Témata, do kterých materiál patří