SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
38
3. Habituace (přivykání) - je u zvířat i u lidí- u zvířat: např. lovecký pes se zprvu lekne každého zatroubení lesního rohu či pušky, ale postupně si
jich přestává všímat, nebo např. srny se přestanou bát strašáků na poli
- u lidí: např. jsme nuceni přespat u známých v cizím panelovém bytě – je tam hluk, nechápeme, jak
tam mohou spát, ale oni si přivykli, nebo např. když si žena zvykne na chrápání partnera
ignorovat podnět – chrápání, tikot hodin
4. Senzibilizace (zcitlivění) - opakované působení určitého podnětu vede k postupnému narůstání
reakce vůči tomuto podnětu
- opakem habituace je senzibilizace - nárůst vnímavosti vůči určitým podnětům. Např. negativní
zkušenost s do té doby ignorovaným podnětem (člověk omylem spolkne mouchu) vyvolá napříště
mnohem silnější reakci (vyvine se fobie).
5. Vtištění (imprinting) - probíhá v raném dětství – senzitivní, kritická vývojová fáze
- např. u ptáků – Jestliže člověk pečuje o čerstvě vylíhlé house, tak je pak všude následuje. Toto
chování je pak po 24 hodinách nevratné, i když je vrátíme na několik dnů až týdnů mezi housata.
V senzitivní vývojové fázi se mládě fixuje na pohybující se objekt, který je v daném okamžiku v jeho
blízkosti. U ptáků slouží vtiskování především k zapamatování rodiče.
6. Explorační chování - lze předpokládat, že explorační chování je evolučním předchůdcem lidské hravosti a zvídavosti
- u zvířat k němu dochází při přezkoumávání prostředí a neznámých předmětů, když jim nehrozí žádné
nebezpečí - např. mladý havran, konfrontovaný s předmětem, který nikdy neviděl, zkouší prakticky
celý inventář svých projevů: zkoumá objekt jako lupiče, jako nebezpečnou kořist, jako mrtvou kořist,
kterou je potřeba roztrhat na kusy, potom jako potravu, kterou je potřeba ochutnat a schovat apod.
Havran však nebyl hladový, protože kdyby byl, tak by si nedovolil explorační chování.
7. Sociální učení - např. novorozenec napodobuje již brzy, co vidí u dospělých např. špulí ústa, vyplazuje jazyk
- napodobování modelu – děti se mnohem více řídí tím, co děláme, než tím, co říkáme – vzor chování
má na děti větší vliv než naše moudrá ponaučení