SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1.
Zapamatování
2.
Pochopení
3.
Aplikace
4.
Analýza
40
5.
Syntéza
6.
Hodnocení
Na optimální učení žáka má vliv řada faktorů: obsah, cíl, činnost, vyuč. metody, organizační formy,
motivační faktory, hodnocení
ZÁKONY UČENÍ: (Ďurič, 1979)- existují 4 zákony učení
1. zákon motivace - motivace je podstatou učení, nesmí ale chybět schopnost učit se
-
vnitřní: zájem, potřeba, vlastní uspokojení – !!hodnotnější!!
-
vnější: vliv vnějších činitelů – pozitivní: odměna, negativní: trest
2. zákon zpětné vazby/informace - zpětná vazba má být nositelem informace, zda jedinec (žák)
provádí tu činnost, která mu byla uložena; zda postupuje správně; zda způsob postupu odpovídá
vytyčenému způsobu postupu a zda činnost jedince v učení je náležitě zobecněna, zkrácena a
osvojena; zpětná informace umožňuje provést různé korekce v průběhu učení včas a ne až po jeho
ukončení
-
nezafixovat chybu! – kontrola učitelem, spolužákem, sebekontrola
3. zákon transferu a interference - zprvu naučené formy chování (vědomosti, dovednosti) ovlivňují
učení se jiným formám chování (naučím-li se napřed úlohu A, pak úlohu B; naučení A mi urychlí
učení B)
-
TRANSFER: přenos z dříve naučeného na nově naučené
o
Specifický: přenos naučených činností na podobné činnosti (matematika – fyzika)
o
Nespecifický: přenos obecných principů, postupů z jiné oblasti (filozofie – matemat.)
o
Bilaterální: u párových orgánů, činnosti z pravé ruky na levou
o
Pozitivní: naučení úlohy A pomáhá naučit se úlohu B (př.: umím hrát šachy, rychleji
se naučím dámu)