Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

aktivace  parasympatiku  –  vede  k:  útlumu  fyziologických  procesů  –  např.  ke  zpomalení 
srdeční  činnosti  a  dýchání,  k poklesu  svalového  tonu.  Děje  se  tak  tehdy,  když  člověk 
neočekává, že by byl schopen situaci zvládnout, např. převáží-li pocit bezmoci a beznaděje. 

 
F.  Dorsch  pokládá  emoce  a  cit  za  významově  ekvivalentní,  nicméně  v literatuře  se  objevuje 
ROZLIŠENÍ POJMŮ EMOCE A CIT: 

L. Schmidt-Atzert soudí, že emoce není totéž co cit a že pojem emoce se užívá ve 2 významech. Jeden 
se vztahuje k prožívání (když např. někdo řekne, že má úzkost), ale to je vhodnější označovat pojmem 
cit, druhý význam je globálnější a zahrnuje vedle citu také tělesný stav a tzv. výraz. Pojem emoce je 
významově  nadřazen  pojmu  cit,  který  může  být  chápán  jako  zážitková  složka  nebo  komponenta 
emoce. 
 
Emoce  jsou  komplexní  jevy  (zážitkové,  fyziologické,  behaviorální)  a  jejich  podstatnou  funkcí  je 
hodnocení,  které  se  opírá  o  kognitivní  procesy.  Emoce  tedy  nejsou  jen  stavy  vzrušení  spojené 
s prožíváním příjemného a nepříjemného, ale mají ještě další, specifický obsah či kvalitu, která každou 
emoci,  resp.  cit  tvoří  tím,  čím  je.  To  je  onen  specifický  zážitkový  obsah  citu,  který  je  spojen 
s vrozeným či naučeným hodnocením situace a který je psychologicky nejdůležitější. 
 
TEORIE EMOCÍ:  Teoretické  modely  řeší  vztahy  mezi  kognitivními,  prožitkovými,  fyziologickými  a  behaviorálními 
složkami emocí.  
2 pohledy:  

Témata, do kterých materiál patří