Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Negativní: naučení úlohy A mi překáží v naučení se úloze B (př.: umím anglicky, chci 
se naučit německy a oba jazyky se mi pletou) 

INTERFERENCE: rušení, negativní transfer 

Proaktivní: neg. vliv na následující učivo, např.: první jazyk AJ – vliv na následný NJ 

Retroaktivní: neg. vliv na dříve naučené 

Selektivní:  v souvislosti  s procesem  pochopení  (př.:  „řekni  slovo  nahlas  potichu  a 
slovo potichu nahlas“) 

Při učení maximálně využít transfer a odstranit interferenci

Zdůraznit podobnosti, upozornit na rozdíly 

Srovnávat  starou  a  novou  činnost  –  shody,  rozdíly,  co  přenést,  kde  jsou  chyby  – 
využití ukázky, sl. výkladu, rozbory žákovy vlastní činnosti… 

4.  zákon opakování - Opakováním se posílí spojení mezi podnětem a reakcí. (Thorndike) 

1.  Opakovat aktivně a využít pozitivního transferu 
2.  Rozvrhnout opakování v čase 
3.  Zapojit nejvyšší psychické funkce (hlavní myšlenky, strukturu) 
4.  Respektovat psychohygienické zásady (přestávky, střídání činnosti,…) 

Opakováníby mělo následovatco nejdříve po prvním naučení (nejlépe opakovat do 24 hodin) 

Jedinec  zapomíná  nejvíce  v průběhu  prvních  několika  hodin  (viz.  Ebbinghaus  –  křivka 
zapomínání). Pokud uplyne delší doba, pak nedochází k opakování, ale k opětovnému učení.  

Látku  promýšlet,  ne  opakovat  mechanicky.  Rozložit  opakování  v čase  –  rozdělit  na  kratší 

časové  úseky  oddělené  přestávkami  a  jinou  činností,  než  opakování  soustředěné  (význam 
přestávek  a  aktivního  odpočinku).  Doporučuje  sevěnovat  více  času  prvnímu  učení,  další 
opakování  mohou  být  již  kratší.  Nejúčinnější  je,  pokud  přestávky  mezi  jednotlivými 
opakováními rostou v aritmetické řadě (postupně po 2, 4, 6, …dnech – stále větší rozestupy) 

Témata, do kterých materiál patří