SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Negativní: naučení úlohy A mi překáží v naučení se úloze B (př.: umím anglicky, chci
se naučit německy a oba jazyky se mi pletou)
-
INTERFERENCE: rušení, negativní transfer
o
Proaktivní: neg. vliv na následující učivo, např.: první jazyk AJ – vliv na následný NJ
o
Retroaktivní: neg. vliv na dříve naučené
o
Selektivní: v souvislosti s procesem pochopení (př.: „řekni slovo nahlas potichu a
slovo potichu nahlas“)
-
Při učení maximálně využít transfer a odstranit interferenci!
o
Zdůraznit podobnosti, upozornit na rozdíly
o
Srovnávat starou a novou činnost – shody, rozdíly, co přenést, kde jsou chyby –
využití ukázky, sl. výkladu, rozbory žákovy vlastní činnosti…
4. zákon opakování - Opakováním se posílí spojení mezi podnětem a reakcí. (Thorndike)
1. Opakovat aktivně a využít pozitivního transferu
2. Rozvrhnout opakování v čase
3. Zapojit nejvyšší psychické funkce (hlavní myšlenky, strukturu)
4. Respektovat psychohygienické zásady (přestávky, střídání činnosti,…)
-
Opakováníby mělo následovatco nejdříve po prvním naučení (nejlépe opakovat do 24 hodin)
Jedinec zapomíná nejvíce v průběhu prvních několika hodin (viz. Ebbinghaus – křivka
zapomínání). Pokud uplyne delší doba, pak nedochází k opakování, ale k opětovnému učení.
-
Látku promýšlet, ne opakovat mechanicky. Rozložit opakování v čase – rozdělit na kratší
časové úseky oddělené přestávkami a jinou činností, než opakování soustředěné (význam
přestávek a aktivního odpočinku). Doporučuje sevěnovat více času prvnímu učení, další
opakování mohou být již kratší. Nejúčinnější je, pokud přestávky mezi jednotlivými
opakováními rostou v aritmetické řadě (postupně po 2, 4, 6, …dnech – stále větší rozestupy)