SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. vyslovení hypotézy (jak by se dal problém řešit, min 2 řešení, výběr nejlepšího)
3. verifikace hypotézy (ověření pravdivosti myšlenky)
39
4. zhodnocení (význam pro praxi)
11. Pojmové učení – jedná se o proces vytváření a osvojování pojmů (pojem=jedna z forem myšlení
vyjádření podstaty jevů a předmětů)
- používá se abstrakce a konkretizace (pojem „létající zvířata“ – motýl i pták – peří, zobák x sosák –
nedojde k záměně.
Druhy učení z hlediska vývojového (podle Piageta) 1. stadium- senzomotorické učení (narození- 2 roky)
2. stadium- předoperační myšlení (2-7 let)
x předpojmové substadium (2-4 roky)- postupně se prosazují symbolické činnosti, dokážou si
akci představit (lidé zastupováni panenkami); dítě není schopno tvořit pojmy
x intuitivní substadium (4-7 let)- bylo Piagetem nejvíce zkoumáno. Kognitivní struktury:
egocentrismus (sebestředné hledisko, neschopnost kritiky); centrace (soustředění pozornosti pouze na
jeden znak a opomíjení ostatních, ať jsou jakkoliv důležité; sklenice stejného objemu, různých
rozměrů); iverzibilita (neschopnost postupovat zpětně ke svému výchozímu bodu, 2+3=5 nedokáže
postup obrátit na 5-3=2; dokáže provést výpočet, nedovede se zpětně vrátit)
3. stadium- konkrétní operace (7-11 let)
- uspořádaná, symbolická soustava myšlení je vázána na konkrétní zkušenosti, popisují své okolí;
místo vysvětlování dávají příklady jevů, nepodávají definice. Věří-li, že jejich fotbalové mužstvo je
nejlepší, uchovávají si tuto domněnku bez ohledu na to, jak často dotyčný tým prohrává (někdy vůči
tomu nejsou imunní ani dospělí). Dětské myšlení méně egocentrické decentrované konzervace:
7-8 let- schopnost zachovat v mysli podstatu látky; 9-10 let- zachování hmotnosti; 12 let- zachování
objemu;
grupování: hlavní kognitivní struktura tohoto stádia; rozpoznávat členy pravé logické třídy; pořádat
předměty a události do souboru podle společných znaků;
seriace: řazení do pořadí podle velikosti.
Schopnost vnímat vztahy mezi předměty a užívat tohoto poznání k řešení problémů.