Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2. vyslovení hypotézy (jak by se dal problém řešit, min 2 řešení, výběr nejlepšího) 

3. verifikace hypotézy (ověření pravdivosti myšlenky) 

39 

4. zhodnocení (význam pro praxi) 

11. Pojmové učení – jedná se o proces vytváření a osvojování pojmů (pojem=jedna z forem myšlení 
vyjádření podstaty jevů a předmětů) 
- používá se abstrakce a konkretizace (pojem „létající zvířata“  – motýl i pták – peří, zobák x sosák – 
nedojde k záměně.  
 
Druhy učení z hlediska vývojového (podle Piageta) 1. stadium- senzomotorické učení (narození- 2 roky) 

2. stadium- předoperační myšlení (2-7 let)  
 

x  předpojmové  substadium  (2-4  roky)-  postupně  se  prosazují  symbolické  činnosti,  dokážou  si 
akci představit (lidé zastupováni panenkami); dítě není schopno tvořit pojmy 

         x  intuitivní  substadium  (4-7  let)-  bylo  Piagetem  nejvíce  zkoumáno.  Kognitivní  struktury: 
egocentrismus (sebestředné hledisko, neschopnost kritiky); centrace (soustředění pozornosti pouze na 
jeden  znak  a  opomíjení  ostatních,  ať  jsou  jakkoliv  důležité;  sklenice  stejného  objemu,  různých 
rozměrů);  iverzibilita  (neschopnost  postupovat  zpětně  ke  svému  výchozímu  bodu,  2+3=5  nedokáže 
postup obrátit na 5-3=2; dokáže provést výpočet, nedovede se zpětně vrátit) 

3. stadium- konkrétní operace (7-11 let) 
-  uspořádaná,  symbolická  soustava  myšlení  je  vázána  na  konkrétní  zkušenosti,  popisují  své  okolí; 
místo  vysvětlování  dávají  příklady  jevů,  nepodávají  definice.  Věří-li,  že  jejich  fotbalové  mužstvo  je 
nejlepší, uchovávají si tuto domněnku bez ohledu na to, jak často dotyčný tým prohrává (někdy vůči 
tomu nejsou imunní ani dospělí). Dětské myšlení méně egocentrické  decentrované  konzervace: 
7-8  let-  schopnost  zachovat  v mysli  podstatu  látky;  9-10  let-  zachování  hmotnosti;  12  let-  zachování 
objemu; 
grupování:  hlavní  kognitivní  struktura  tohoto  stádia;  rozpoznávat  členy  pravé  logické  třídy;  pořádat 
předměty a události do souboru podle společných znaků; 
seriace: řazení do pořadí podle velikosti. 
Schopnost vnímat vztahy mezi předměty a užívat tohoto poznání k řešení problémů. 

Témata, do kterých materiál patří