SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Dlouhodobá - slouží k uskladnění obrovského množství informací, k tomu, co si budeme
(chceme) zapamatovat delší dobu
Dlouhodobá paměť se dělí na:
o
Explicitní – (VĚDOMÁ) vzpomínky na různé události a faktické znalosti o světě
Vyhledáváme v ní odpovědi na otázky typu: Kdo byl 1. prezidentem Československé
republiky? Jak se řekne anglicky kočka? Jak jsem oslavila svoje 18. narozeniny?
o
Implicitní – (NEVĚDOMÁ, MIMOVOLNÍ)obsahuje především:
automatizované senzomotorické dovednosti – chůze, běh, jízda na kole, plavání
automatizované percepčně – mot. dovedn. - hra na hudební nástroj, psaní na PC
automatizované kognitivní operace a postupy – např. gramatická pravidla či
elementární matematické operace
d) modálně specifická (je spojena se senzomotorickou modalitou - sluchovou, zrakovou,
hmatovou) a modálně nespecifická
e) individuální (je závislá na stálém toku informací)
f) epizodická (uloženy vzpomínky, epizody, subj. získané poznatky) a sémantická (souhrn
informací o pojmech, slovech, významech a faktech)
g) genetická (předávání informací z generace na generaci)
h) vrozená (zdědíme určité způsoby, vzorce chování – včelí tance)
i) emocionální (úzký vztah emocí s pamětí) to, co prožijeme, se nám pamatuje lépe než to, o čem
jen slyšíme, staví na ní pedag. zážitku)
42
9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí.
Teorie temperamentu.
EMOCE: -
psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti
jedince. Hodnocení se přitom řídí našimi potřebami, cíli, osobním významem.