SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vyšší formy učení 7. Senzomotorické učení - osvojování pohybových návyků probíhající cestou cvičení. Na počátku
stojí vytvoření si zrakové představy o koordinaci dílčích pohybů, daná představa je pak reálným
chováním naplňována (např. chůze, zákl. hygienické návyky, sebeobsluha).
Některé činnosti však musí být opakovány, aby motorická dovednost mohla být zvládnuta. Výsledkem
jsou pohybové návyky, jejichž provádění je v různé míře uvědomováno. Tím jsme schopni se naučit
řídit automobil, psát na stroji, atd.
8. Kognitivní učení – rozvíjení schopnosti adaptace jedince prostřednictvím zdokonalování
poznávacích procesů, zejména myšlení. Na základě získaných a předaných informací se utváří tzv.
kognitivní mapy.
9. Sociální učení – směřuje k osvojení sociálních pozic a rolí přiměřených věku, k orientaci
v základních společenských normách a hodnotách regulujících mezilidské chování.
a) přímé sociální učení – řízená forma osvojování
b) imitace – neboli nápodoba se týká toho chování druhých lidí, u kterého pozorujeme, že bývá
odměněno.
c) Identifikace – ztotožnění se s druhým. Neznamená pouze převzetí rejstříku chování vzoru, ale i
osvojení si jeho postojů, hodnot atd.
10. Řešení problému – považováno za nejsložitější druh učení, vyřešením problému získá jedinec
nový postup, způsob chování, který je možno použít v analogických situacích
Fáze ŘP: 1. Formulace problému