SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. Vtištění (imprinting, př. po porodu se dítě
přiloží k matce)
9. Pojmové (osvojení pojmů)
5. Explorační
chování
(poznávání,
zkušenosti
10. Problémové (řešení problému)
Dále: latentní, imitace, diskriminační, skupinové,
učení vhledem)
1. Klasické podmiňování - organismus se učí, o závislosti dvou události následujících za sebou, a to
nezávisle na jedincově aktivitěI. P. Pavlov – pokusy se psy – po rozsvícení žárovky už věděli, že bude následovat potrava a začali
slintat - reflexní teorie – učení je řetězec podmíněných reflexů
Pavlovovy experimenty
1. pes (na slinné žláze má nádobku, aby bylo možno zjistit množství slin) je přiveden před nádobu
2. experimentátor rozsvítí světlo
3. do misky je vydáno maso a světlo zhasne, pes sliní
-
v tomto případě je slinění nepodmíněnou reakcí NR, na které se proces učení nepodílí
-
maso je nepodmíněným podnětem NP
-
pokus se mnohokrát opakuje, aby bylo možno zjistit, jestli si pes spojil světlo s jídlem, rozsvítí
experimentátor světlo, ale jídlo psu nedá > pokud pes sliní, spojil si tyto události
-
pak je toto slinění podmíněnou reakcí PR a světlo je podmíněným podnětem PP
-
pes byl naučen - napodmiňován - spojit si jídlo se světlem a reagovat na ně
2. Instrumentální podmiňování
- organismus se učí, že po jeho určitém chování bude následovat určitá událost
- jde o učení metodou pokus-omyl
E. L. Thorndike – pokusy s kočkou – Hladová kočka je v problémové skříňce. Leží před ní potrava,
dostane se k ní jen vhodným pohybem – např. stisknutím páčky, k tomu dojde náhodně po větším
počtu chybných pohybů, učení pokusem a omylem, upevňuje se opakováním a odměnou.
- reakce asociované odměnami – mají tendenci se opakovat
- reakce asociované tresty – mají tendenci se neopakovat, utlumují se