Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

4.  Vtištění (imprinting, př. po porodu se dítě 

přiloží k matce) 

9.  Pojmové (osvojení pojmů) 

5.  Explorační 

chování 

(poznávání, 

zkušenosti 

10.  Problémové (řešení problému) 

Dále: latentní, imitace, diskriminační, skupinové, 
učení vhledem) 

 
1. Klasické podmiňování 
- organismus se učí, o závislosti dvou události následujících za sebou, a to 
nezávisle na jedincově aktivitěI.  P.  Pavlov  –  pokusy  se  psy  –  po  rozsvícení  žárovky  už  věděli,  že  bude  následovat  potrava  a  začali 
slintat - reflexní teorie – učení je řetězec podmíněných reflexů 
Pavlovovy experimenty 

1.  pes (na slinné žláze má nádobku, aby bylo možno zjistit množství slin) je přiveden před nádobu 
2.  experimentátor rozsvítí světlo 
3.  do misky je vydáno maso a světlo zhasne, pes sliní 

v tomto případě je slinění nepodmíněnou reakcí NR, na které se proces učení nepodílí 

maso je nepodmíněným podnětem NP 

pokus se mnohokrát opakuje, aby bylo možno zjistit, jestli si pes spojil světlo s jídlem, rozsvítí 

experimentátor světlo, ale jídlo psu nedá > pokud pes sliní, spojil si tyto události 

pak je toto slinění podmíněnou reakcí PR a světlo je podmíněným podnětem PP 

pes byl naučen - napodmiňován - spojit si jídlo se světlem a reagovat na ně 

2.  Instrumentální podmiňování 

- organismus se učí, že po jeho určitém chování bude následovat určitá událost 
- jde o učení metodou pokus-omyl 
E.  L.  Thorndike  –  pokusy  s kočkou  –  Hladová  kočka  je  v problémové  skříňce.  Leží  před  ní  potrava, 
dostane  se  k ní  jen  vhodným  pohybem  –  např.  stisknutím  páčky,  k tomu  dojde  náhodně  po  větším 
počtu chybných pohybů, učení pokusem a omylem, upevňuje se opakováním a odměnou. 
- reakce asociované odměnami – mají tendenci se opakovat 
- reakce asociované tresty – mají tendenci se neopakovat, utlumují se 
 

Témata, do kterých materiál patří