SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. stadium- formální operace (12 a výše)
- schopnost zachovat formu a formulovat hypotézu, aniž by vyžadovali konkrétní zkušenost.
Schopnost náhledu, že pojmy nebo třídy mohou být na sobě závislé (při řešení problémů nutno vzít
v úvahu zároveň rychlost, popř. jedno měnit a ostatní nechat konstantní)
TEORIE UČENÍ:
a) Nativistická teorie – kvalitativně se člověk nemůže nic nového naučit, má předpoklady naučit
se pouze to, co je mu blízké
b) Behaviorismus – směr, který se opírá o empiricky ověřitelná fakta: učení=schopnost reagovat
na podnět v důsledku předchozí zkušenosti (Skinner, Pavlov – výzkumy na zvířatech –
reagovala vždy stejně, na stejný podnět).
c) Strukturalismus – dítě se rodí s určitou strukturou reflexů, které se v procesu života mění
v procesy učení
d) Kognitivní teorie – člověk je přirovnán k počítači – uvnitř dochází ke kódování informací,
začleňování do systému
e) Humanistická teorie – učení=nalézání identity, získávání soc. zkušeností, přebírání
odpovědnosti za sebe, druhé, za svět
Bloomova taxonomie výukových cílů Americký psycholog B. S. Bloom stanovil (1956) v oblasti kognitivních cílů šest hierarchicky
uspořádaných kategorií. Kategorie jsou řazeny podle stoupající náročnosti psychických operací. Pro
dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie. (V ČR psycholožka
D. Tollingerová r. 1969)