SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
situace
Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích:
Úvodní fáze – navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací
Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém
Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu
Techniky kladení otázek:
Přímé (uzavřené) – ano – ne, jedna odpověď,… např. Unavuje tě vyučování?
Nepřímé (otevřené a polootevřené – naznačující) např. Jak se cítíš na konci vyučování?
Projektivní (otevřené) – např. Jak se asi cítí děti na konci vyučování?
Zásady pro vedení rozhovoru:
Nejméně 60 % aktivity ponechat na straně klienta (žáka). Sledovat emoční projevy, neklást více
otázek najednou, přizpůsobit tempo možnostem klienta, mít trpělivost, neklást doplňující sugestivní
otázky, zajistit pocit bezpečí.
Záznam rozhovoru: papír, rozhovorový list, diktafon, magnetofon, videokamera
Dotazník (anketa)
+ velké množství odpovědí za krátký čas, statistické zpracování výsledků
- věrohodnost odpovědí (chybí osobní kontakt)
Dotazník se většinou nepoužívá samostatně, ale jako doplněk jiné výzkumné metody.
Otázky v dotazníku: uzavřené, otevřené, polootevřené, škálované.
otevřená otázka - např.Který předmět ve škole máš nejraději?
uzavřená otázka
13
se znakem:
1) kardinálním – číselný znak
Kolik km denně dojíždíte do zaměstnání?
a) 0 – 10, b) 11 – 20, c) 21 – 30, d) 31 a více
2) ordinálním – každá položka znaku je nižší nebo vyšší než stávající nebo předešlá
Jak jste spokojen s výší vašeho platu?
a) velmi spokojen, b) spokojen, c) ani spokojen ani nespokojen d) spíše nespokojen, e)
nespokojen
3) nominálním – nejsou ani číselné, ani negradují
Ve kterém rezortu pracujete?
a) školství, b) zdravotnictví, c) životního prostředí, d) průmyslu