SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rozbor výsledků činnosti - podle vypracování školní úlohy se usuzuje jaké má žák: schopnosti a dovednosti, jaký je jeho zájem
či nezájem o obor, zda je svědomitý, vytrvalý apod.
- podobně se postupuje při rozboru výsledků zájmové činnosti, uměleckých děl, technických
vynálezů apod.
Stejný produkt může být u různých osob výsledkem různých psychických vlastností, procesů a stavů a
také jiných vnějších podmínek (např. osobností vedoucího zájmového kroužku, jeho postojem k dítěti,
úrovní metodické a materiální podpory, vztahy mezi členy kroužku apod.)
Obecně lze říci, že dobrý výsledek činnosti zpravidla znamená, že dítě má dobře rozvinutý soubor
příslušných psychických předpokladů (pokud byla vyloučena možnost opisování, pomoci spolužáků,
rodičů atd.) Naproti tomu špatný výsledek činnosti může být u části osob způsoben nedostatkem
14
schopností, ale u dalších osob mohou být schopnosti dostatečné, zato působily rušivě jiné podmínky
(např. zdravotní stav). Rozbor výsledků činnosti je proto nutný kombinovat s jinými metodami!!!
Standarizované psychodiagnostické metody
- zej. inteligenční testy a osobnostní dotazníky
Standarizovaný test - profesionálně připravený test, který má všechny vlastnosti dobrého testu, je:
validní (= platný, tzn. test skutečně měří to, co měřit má) reliabilní (= spolehlivý, tzn. při opakovaném testování je dosaženo obdobných výsledků) praktický citlivý
- test byl zkonstruován a ověřen na dostatečně velkém vzorku osob- jsou přesně určeny úkoly předkládané zkoumané osobě a také způsob jejich předkládání: instrukce,