Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- pedagogická psychologie (+ školní)

- forenzní (soudní) psychologie

- psychologie organizací

- psychologie reklamy

- psychologie sportu

- politická psychologie

- interkulturní psychologie

Speciální psychologické vědy:

- psychofarmakologie (vliv chemických látek na psychiku…)

- psycholingvistika (vztah mezi myšlením a řečí)

- neuropsychologie (vztah mezi činností mozku a chováním) - aktuálně např. CEITEC

- zoopsychologie (chování zvířat a případná aplikace do oblasti lidské psychiky)

- psychometrie (konstrukce testů, např. test IQ)

Metody zkoumání v psychologii

Kvantitativní X kvalitativní metody

- získávány různé typy dat (čísla x příběhy)

- odlišné způsoby zpracování (statistika x obsahová analýza)

- odlišné interpretace získaných výsledků

- není „lepší“ a „horší“ přístup

- smíšené metody – > „nedostatky“ jednoho způsobu zkoumání doplněny odlišným typem výzkumu (kval.+kvan.)

Experiment – většinou uměle vytvořené podmínky, ale…

Pozorování – jiných i sebe (introspekce) – > krátkodobé, dlouhodobé (longitudinální)

Rozhovor – strukturovaný, polostrukturovaný, volný – různá míra „připravenosti“ psychologa

Anketa, Dotazník (standardizovaný), Obsahová analýza, Kazuistika (= popis a výklad případů)

Příroda x kultura

Jsou naše vlastnosti vrozené nebo získané? (nature vs. nurture)

Dědičnost – naše podoba (tělesná) je zděděna po rodičích (je to tak i s psychikou?)

Vliv společnosti – naše chování je dáno tím, kde vyrůstáme (platí to vždy?)

V různých obdobích lidského života různý vliv genetických dispozic…

Vliv genetiky silnější na krajních koncích Gaussovy křivky rozložení populace…

3 světy člověka

- jedinec se nachází ve třech nedělitelných světech (oblastech): v biologickém, psychickém a sociálním – > vzájemné ovlivňování, střetávání se protikladů…

- jednotnost a provázanost tří „světů“ (bio-psycho-sociální model)

Biologická danost

- člověk = živočich, primát, „rozumná opice“

- v čem se projevuje biologická danost? - > základní potřeby, pudy… (potřeba jídla, spánku; sexualita…)

- Freud a jeho vidění lidské přirozenosti x Maslowova hierarchie potřeb

- genetická výbava (i psychické poruchy mohou být dědičné…)

Psychika člověka

- primární objekt zkoumání psychologie (s výhradami!)

- obtížněji zkoumatelná (např. zkoumání funkce neuronů x zkoumání psychických stavů)

- rozvoj myšlení a psychiky – úloha jazyka, komunikace

- vzdalování se člověka od „přírody“

-> přizpůsobování prostředí svým potřebám;

-> přizpůsobování, přetváření sebe sama (jazyk – paměť – učení se – pojmové myšlení)

Sociální svět

- komunikace, interakce – neoddělitelné od předchozích „světů“ (také zvířata vytvářejí skupiny – lze nalézt paralely s lidmi?)

Témata, do kterých materiál patří