SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- pedagogická psychologie (+ školní)
- forenzní (soudní) psychologie
- psychologie organizací
- psychologie reklamy
- psychologie sportu
- politická psychologie
- interkulturní psychologie
Speciální psychologické vědy:
- psychofarmakologie (vliv chemických látek na psychiku…)
- psycholingvistika (vztah mezi myšlením a řečí)
- neuropsychologie (vztah mezi činností mozku a chováním) - aktuálně např. CEITEC
- zoopsychologie (chování zvířat a případná aplikace do oblasti lidské psychiky)
- psychometrie (konstrukce testů, např. test IQ)
Metody zkoumání v psychologii
Kvantitativní X kvalitativní metody
- získávány různé typy dat (čísla x příběhy)
- odlišné způsoby zpracování (statistika x obsahová analýza)
- odlišné interpretace získaných výsledků
- není „lepší“ a „horší“ přístup
- smíšené metody – > „nedostatky“ jednoho způsobu zkoumání doplněny odlišným typem výzkumu (kval.+kvan.)
Experiment – většinou uměle vytvořené podmínky, ale…
Pozorování – jiných i sebe (introspekce) – > krátkodobé, dlouhodobé (longitudinální)
Rozhovor – strukturovaný, polostrukturovaný, volný – různá míra „připravenosti“ psychologa
Anketa, Dotazník (standardizovaný), Obsahová analýza, Kazuistika (= popis a výklad případů)
Příroda x kultura
Jsou naše vlastnosti vrozené nebo získané? (nature vs. nurture)
Dědičnost – naše podoba (tělesná) je zděděna po rodičích (je to tak i s psychikou?)
Vliv společnosti – naše chování je dáno tím, kde vyrůstáme (platí to vždy?)
V různých obdobích lidského života různý vliv genetických dispozic…
Vliv genetiky silnější na krajních koncích Gaussovy křivky rozložení populace…
3 světy člověka
- jedinec se nachází ve třech nedělitelných světech (oblastech): v biologickém, psychickém a sociálním – > vzájemné ovlivňování, střetávání se protikladů…
- jednotnost a provázanost tří „světů“ (bio-psycho-sociální model)
Biologická danost
- člověk = živočich, primát, „rozumná opice“
- v čem se projevuje biologická danost? - > základní potřeby, pudy… (potřeba jídla, spánku; sexualita…)
- Freud a jeho vidění lidské přirozenosti x Maslowova hierarchie potřeb
- genetická výbava (i psychické poruchy mohou být dědičné…)
Psychika člověka
- primární objekt zkoumání psychologie (s výhradami!)
- obtížněji zkoumatelná (např. zkoumání funkce neuronů x zkoumání psychických stavů)
- rozvoj myšlení a psychiky – úloha jazyka, komunikace
- vzdalování se člověka od „přírody“
-> přizpůsobování prostředí svým potřebám;
-> přizpůsobování, přetváření sebe sama (jazyk – paměť – učení se – pojmové myšlení)
Sociální svět
- komunikace, interakce – neoddělitelné od předchozích „světů“ (také zvířata vytvářejí skupiny – lze nalézt paralely s lidmi?)