Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Synestézie - na vnímání podnětu se podílí jiný receptor, než ten předpokládaný (barevné slyšení, zvukové vidění, lexikálně-chuťové synestézie…)

Automatizace vnímání – Stroopůvefekt (jmenujte barvy slov…)

Percepční testy

Často diagnostika školských potíží…

Vývojový test zrakového vnímání: hodnocení úrovně zrakového vnímání dětí, které měly nějaké potíže v učení.

Zkouška sluchové diferenciace (Wepman): zkouška slouží k posouzení schopnosti dětí sluchově rozlišovat zvuky mluvené řeči (rozlišování, zda dvojice bezesmyslných slov je stejná, či nikoli).

Zkouška sluchové analýzy a syntézy: hodnocení úrovně schopnosti rozkládat slova na hlásky a naopak, z hlásek skládat slova.

Pozornost

= funkce vědomí, nutná abychom si něco zapamatovali!

Pozornost snadněji upoutávají podněty:

- nové (+ spojené s nebezpečím);

- podněty spojené se změnou známého;

- intenzivní, měnící se podněty;

- „relevantní“ pro jedince (emocionálně, sociálně…);

- srozumitelné podněty.

- > Spontánní (bezděčná) a úmyslná (aktivní) pozornost, ta je řízena vědomě (dosažení cíle, splnění úkolu či povinnosti). Existují přechody mezi nimi; obecně ne zcela jednoznačné hranice.

Vlastnosti pozornosti:

- koncentrace (vyčlenění určitého počtu podnětů);

- distribuce (rozdělování pozornosti mezi více podnětů, souvisí s automatizací činnosti);

- vigilita (přenášení pozornosti mezi podněty),

- stabilita (v čase, schopnost sledovat jeden podnět),

- selektivita (výběr podstatného pro jedince).

Pozornost je selektivní – vybíráme z množství podnětů, které na nás působí (cocktail party effect) -> Problém udržení pozornosti… = > Testy pozornosti – nejčastěji tzv. škrtací testy (vyhledávání obrázku, čísla či písmena) + např. Stroopův test

Paměť

= komplex vlastností a dějů, které se podílejí na:

(1) vštěpování,

(2) uchovávání

a (3) vybavování (+ reprodukování) informací (!problém…)

= > Paměť jakožto součást adaptace jedince na okolní podmínky.

- „Výběrová“ funkce paměti – snáze si pamatujeme „relevantní“ informace.

- Informace, které vyvolávají emoční, či kognitivní konflikt máme tendenci zapamatovat si hůře.

Užší a širší pojetí paměti

Širší pojetí: zahrnuje i neuvědomované vlivy zkušenosti („v hlavě“ máme i to, co si nemůžeme vědomě vybavit, co si „nepamatujeme“)

Dělení paměti

Senzorická paměť

Krátkodobá paměť – trvá max. desítky sekund, omezená kapacita, také tzv. pracovní paměť

Dlouhodobá paměť – v krajním případě po celý život, uchovávání významných vzpomínek, důležitých informací či dovedností (čtení, psaní, jízda na kole…)

Dělení dlouhodobé paměti:

- Explicitní (deklarativní) – epizodická (uchovává osobní zážitky); sémantická (uchovává poznatky, souvislosti mezi nimi)

Témata, do kterých materiál patří