SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Synestézie - na vnímání podnětu se podílí jiný receptor, než ten předpokládaný (barevné slyšení, zvukové vidění, lexikálně-chuťové synestézie…)
Automatizace vnímání – Stroopůvefekt (jmenujte barvy slov…)
Percepční testy
Často diagnostika školských potíží…
Vývojový test zrakového vnímání: hodnocení úrovně zrakového vnímání dětí, které měly nějaké potíže v učení.
Zkouška sluchové diferenciace (Wepman): zkouška slouží k posouzení schopnosti dětí sluchově rozlišovat zvuky mluvené řeči (rozlišování, zda dvojice bezesmyslných slov je stejná, či nikoli).
Zkouška sluchové analýzy a syntézy: hodnocení úrovně schopnosti rozkládat slova na hlásky a naopak, z hlásek skládat slova.
Pozornost
= funkce vědomí, nutná abychom si něco zapamatovali!
Pozornost snadněji upoutávají podněty:
- nové (+ spojené s nebezpečím);
- podněty spojené se změnou známého;
- intenzivní, měnící se podněty;
- „relevantní“ pro jedince (emocionálně, sociálně…);
- srozumitelné podněty.
- > Spontánní (bezděčná) a úmyslná (aktivní) pozornost, ta je řízena vědomě (dosažení cíle, splnění úkolu či povinnosti). Existují přechody mezi nimi; obecně ne zcela jednoznačné hranice.
Vlastnosti pozornosti:
- koncentrace (vyčlenění určitého počtu podnětů);
- distribuce (rozdělování pozornosti mezi více podnětů, souvisí s automatizací činnosti);
- vigilita (přenášení pozornosti mezi podněty),
- stabilita (v čase, schopnost sledovat jeden podnět),
- selektivita (výběr podstatného pro jedince).
Pozornost je selektivní – vybíráme z množství podnětů, které na nás působí (cocktail party effect) -> Problém udržení pozornosti… = > Testy pozornosti – nejčastěji tzv. škrtací testy (vyhledávání obrázku, čísla či písmena) + např. Stroopův test
Paměť
= komplex vlastností a dějů, které se podílejí na:
(1) vštěpování,
(2) uchovávání
a (3) vybavování (+ reprodukování) informací (!problém…)
= > Paměť jakožto součást adaptace jedince na okolní podmínky.
- „Výběrová“ funkce paměti – snáze si pamatujeme „relevantní“ informace.
- Informace, které vyvolávají emoční, či kognitivní konflikt máme tendenci zapamatovat si hůře.
Užší a širší pojetí paměti
Širší pojetí: zahrnuje i neuvědomované vlivy zkušenosti („v hlavě“ máme i to, co si nemůžeme vědomě vybavit, co si „nepamatujeme“)
Dělení paměti
Senzorická paměť
Krátkodobá paměť – trvá max. desítky sekund, omezená kapacita, také tzv. pracovní paměť
Dlouhodobá paměť – v krajním případě po celý život, uchovávání významných vzpomínek, důležitých informací či dovedností (čtení, psaní, jízda na kole…)
Dělení dlouhodobé paměti:
- Explicitní (deklarativní) – epizodická (uchovává osobní zážitky); sémantická (uchovává poznatky, souvislosti mezi nimi)