SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– mentální manipulace s kognitivními prvky (vjemy, představy, symboly, znaky);
– proces adaptace a orientace v okolním světě.
Hlavní funkce myšlení:
- vytváření pojmů (mentální kategorie, do kterých zařazujeme předměty, události, zkušenosti nebo ideje, které jsou si v jednom nebo více aspektech podobné);
- rozpoznávání a nacházení vztahů;
- usuzování a hodnocení (vyvozování závěrů z předpokladů + jejich posouzení);
- vytváření něčeho nového;
- řešení problémů (někdy chápáno jako „synonymum“ myšlení…).
Myšlenkové operace
= účelné mentální manipulace s psychickými obsahy, které směřují k řešení teoretických i praktických problémů.
Důležité myšlenkové operace (J. Piaget):
asimilace – užití dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů (včlenění do stávajících schémat)
akomodace – změna schématu, jeho nahrazení vhodnějším (přizpůsobení se novému předmětu či jevu)
evilibrace – vyvážené užívání obou strategií
Jiné dělení myšlenkových operací:
logické (přesná pravidla, zjištění pravdy či správnosti)
heuristické (neformální, spíše intuitivní, spekulativní strategie vedoucí či nevedoucí k efektivnímu řešení)
Srovnávání (komparace) – zjišťování podobností a rozdílů mezi jevy (vznik pojmů)
Analýza – celek členěn v mysli na části
Syntéza – spojování částí do vyššího celku
Indukce – od konkrétního k obecnému (z pozorování jednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnější poznatky)
Dedukce – od obecného ke konkrétnímu (teoretické poznatky aplikovány na konkrétní situace a jevy)
Abstrakce – vyčlenění podstatných znaků předmětu či jevu a odhlédnutí od nepodstatných (vznik pojmu)
Generalizace – zobecnění zkušenosti na veškeré dění určitého typu (nesprávná generalizace…)
PROBLÉM = situace, v níž známe cíl, ale zatím nemáme prostředky k jeho dosažení; nevíme, jak se k cíli dostat (diskrepance mezi požadovaným a současným stavem); dobře a špatně strukturované problémy; různá důležitost problému pro jedince….
Obecný postup řešení problémů:
- nastane překážka (př. nejede auto; nefungují vztahy v pedagogickém sboru)
- identifikace problému – různé způsoby identifikování problému (např. srovnáním s historickou (osobní) zkušeností; srovnáním s postřehy druhých osob (využíváme hodnocení situace druhými lidmi)
- tvorba hypotézy (kladení si otázky Čím by to mohlo být?) využívání metod algoritmizovaných (např. SWOT analýza) či tvořivých (volné asociace, brainstorming…)
- vyvození důsledků z hypotézy – plán nápravy
- verifikace – ověření, zda plán nápravy funguje.
Jiné způsoby řešení problémů:
produktivní – řešení problémů novým způsobem, hledání nových cest (tvořivost);
reproduktivní – využívání již známého.