SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nástroje sebereflexe
psaná sebereflektivní výpověď (popis, analýza, interpretace)
učitelův deník
videozáznam hodiny
zpětná vazba od kolegy (hospitace)
zpětná vazba od žáků
diagnostické metody, dotazníky
Proč (sebe)reflexe v práci učitelů/pedagogických pracovníků?
učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby a velký prostor pro vlastní soud; situace se proměňují a musí se stále znovu vyhodnocovat
předpoklad efektivního rozhodování
předpoklad řešení problémových pedagogických situací
jedna z klíčových pedagogických kompetencí
součást profesního rozvoje učitele
Shrnutí: Kdo je (sebe)reflektivní učitel?
(Sebe)reflektivní učitel je takový učitel, který upřímně a současně efektivně kriticky reflektuje pedagogickou praxi, obzvláště pak vlastní myšlení, jednání a důsledky vlastní činnosti. K sebereflexi učitele může přispět profesní portfolio.
Studentské portfolio v učitelském studiu
= soubor aktivit, názorů, postojů a produktů činností studenta, které si průběžně vytváří od role začínajícího studenta učitelství až po absolvování vysoké školy a který odráží vývoj jeho pedagogické kompetence a je významným prostředkem pro studentovu sebereflexi a sebehodnocení
- zahrnuje povinné a volitelné (libovolné?) součásti (portfoliové úkoly + aplikační úkoly)
Profesní portfolio učitele plní řadu funkcí:
reprezentační, hodnotící, reflektivní a sebereflektivní
Portfolio v pregraduální přípravě učitelů:
v reflektivním a konstruktivistickém modelu vzdělávání je učitel/student učitelství jako hlavní aktér profesního vývoje spolutvůrce profesní identity
učí systematickému zaznamenávání a reflektování stávání se učitelem
podpora v individualizovaném procesu stávání se učitelem
podpora odpovědnosti za svůj rozvoj
Inventář konkrétních studentských produktů v portfoliu
autobiografický popis vývoje studenta jako budoucího učitele: motivy k volbě učitelského povolání, sebereflexe zkušeností z absolvovaných pedagogických a psychologických předmětů, deníky z praxí, osobní výpověď studenta o jeho pojetí výuky
výsledky autodiagnostických technik: o studentovu učebním stylu, o temperamentových charakteristikách…
produkty studenta vytvořené v rámci studia: seminární práce, projekty, plakáty, přípravy na mikrovyučování a vyučovací pokusy, recenze, anotace pedagogických a psychologických publikací, citace z odborné literatury, učební pomůcky, záznamy z hospitací a pozorování ve škole, výsledky didaktických testů…
záznamy jiných subjektů: videozáznamy z výuky, fotografie, pozorovací archy provázejícího učitele, kolegiální záznamy pozorování…
Profesní portfolio učitele může obsahovat
Strukturovaný profesní životopis -> doklad znalostí a dovedností
Osobní vzdělávací platforma -> profesní postoje
Plán profesního rozvoje (na základě hodnocení a sebehodnocení stanovené osobní profesní cíle a kroky k jejich dosažení)
Dokumenty dokládající naplňování rámce profesních kvalit učitele