Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nástroje sebereflexe

  • psaná sebereflektivní výpověď (popis, analýza, interpretace)

  • učitelův deník

  • videozáznam hodiny

  • zpětná vazba od kolegy (hospitace)

  • zpětná vazba od žáků

  • diagnostické metody, dotazníky

Proč (sebe)reflexe v práci učitelů/pedagogických pracovníků?

  • učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby a velký prostor pro vlastní soud; situace se proměňují a musí se stále znovu vyhodnocovat

  • předpoklad efektivního rozhodování

  • předpoklad řešení problémových pedagogických situací

  • jedna z klíčových pedagogických kompetencí

  • součást profesního rozvoje učitele

Shrnutí: Kdo je (sebe)reflektivní učitel?

(Sebe)reflektivní učitel je takový učitel, který upřímně a současně efektivně kriticky reflektuje pedagogickou praxi, obzvláště pak vlastní myšlení, jednání a důsledky vlastní činnosti. K sebereflexi učitele může přispět profesní portfolio.

Studentské portfolio v učitelském studiu

= soubor aktivit, názorů, postojů a produktů činností studenta, které si průběžně vytváří od role začínajícího studenta učitelství až po absolvování vysoké školy a který odráží vývoj jeho pedagogické kompetence a je významným prostředkem pro studentovu sebereflexi a sebehodnocení

- zahrnuje povinné a volitelné (libovolné?) součásti (portfoliové úkoly + aplikační úkoly)

Profesní portfolio učitele plní řadu funkcí:

  • reprezentační, hodnotící, reflektivní a sebereflektivní

Portfolio v pregraduální přípravě učitelů:

  • v reflektivním a konstruktivistickém modelu vzdělávání je učitel/student učitelství jako hlavní aktér profesního vývoje spolutvůrce profesní identity

  • učí systematickému zaznamenávání a reflektování stávání se učitelem

  • podpora v individualizovaném procesu stávání se učitelem

  • podpora odpovědnosti za svůj rozvoj

Inventář konkrétních studentských produktů v portfoliu

  • autobiografický popis vývoje studenta jako budoucího učitele: motivy k volbě učitelského povolání, sebereflexe zkušeností z absolvovaných pedagogických a psychologických předmětů, deníky z praxí, osobní výpověď studenta o jeho pojetí výuky

  • výsledky autodiagnostických technik: o studentovu učebním stylu, o temperamentových charakteristikách…

  • produkty studenta vytvořené v rámci studia: seminární práce, projekty, plakáty, přípravy na mikrovyučování a vyučovací pokusy, recenze, anotace pedagogických a psychologických publikací, citace z odborné literatury, učební pomůcky, záznamy z hospitací a pozorování ve škole, výsledky didaktických testů…

  • záznamy jiných subjektů: videozáznamy z výuky, fotografie, pozorovací archy provázejícího učitele, kolegiální záznamy pozorování…

Profesní portfolio učitele může obsahovat

  1. Strukturovaný profesní životopis -> doklad znalostí a dovedností

  2. Osobní vzdělávací platforma -> profesní postoje

  3. Plán profesního rozvoje (na základě hodnocení a sebehodnocení stanovené osobní profesní cíle a kroky k jejich dosažení)

  4. Dokumenty dokládající naplňování rámce profesních kvalit učitele

Témata, do kterých materiál patří