SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Parametry profese
1/ V daném oboru vlastní expertní dovednost výlučně členové profese;
2/ přijímání do profese je uzavřeným procesem, kontrolovaným pravidly, která si stanovují její příslušníci sami;
3/ členové profese vlastní formalizované poznatky (vědění) předatelné pouze speciálním vzděláváním;
4/ profese má vypracovánu vlastní etiku a systém kontroly jejího dodržování zajišťovaný kolegy;
5/ členové profese pociťují silný pocit vnitřní soudržnosti uvnitř profesní komunity.
6/ značná volnost (autonomie) při vykonávání profese je spojena s formálním delegováním pravomocí nějakou veřejnou institucí reprezentující společnost (parlamentem, zákonem, municipalitou).
Význam sebepoznání, sebezkušenosti a sebereflexe v pedagogických profesích
Co je to sebereflexe?
• vnitřní komunikace se sebou samým
• introspektivní poznávání sebe sama
• východisko formování vlastní osobnosti a procesu učení
REFLEXE versus SEBEREFLEXE
Korthagen (2011) chápe reflexi jako „mentální proces spočívající ve snaze strukturovat nebo restrukturovat určité zkušenosti, problém nebo stávající znalosti či vhledy.“
Sebereflexe nám umožňuje uvědomit si, co pro nás reflexe znamená, jak nás ovlivňuje. Sebereflexi lze rovněž chápat jako konfrontaci našeho reálného Já a ideálního Já.
V procesu sebereflexe vedeme sami se sebou vnitřní dialog, „rozdvojujeme se“ na Já pozorující (I-self) a Já pozorované (Me-self). Někdy jsou oba pojmy zaměňovány.
Jak reflektovat? Fáze reflexe
ALACT MODEL, podle KORTHAGENA
- zkratka pochází z počátečních písmen názvů jednotlivých fází
- popisuje ideální proces reflexe
- rozlišuje pět fází procesu:
(1) akci (Action)
(2) pohled zpět na akci (Looking back on the action)
(3) uvědomění si základních aspektů (Awareness of essential aspects)
(4) vytváření alternativních postupů v jednání (Creating alternative methods of action)
(5) pokus, který je zároveň novou akcí, a proto i startovací čárou nového cyklu (Trial)
Co potřebujeme umět k sebereflexi?
popisovat a hodnotit své myšlení a způsoby jednání
stanovit si jasný cíl a vytvořit soubor kritérií hodnocení
srovnávat stav aktuálního „já“ s ideálním a požadovaným „já“
odhalovat příčiny sledovaných jevů
vyvozovat závěry pro své zdokonalování
klást si sebereflektivní otázky
nalézat odpovědi
Jak na to? Skrze sebereflektivní otázky
Popisné otázky si učitel klade o učivu, žácích, metodách, způsobech jednání v pedagogických situacích, svých emocionálních prožitcích.
Hodnotící otázky se týkají názorů, postojů, způsobech jednání ve vyučovací hodině.
Kauzální otázky směřují k odhalení příčin a zdrojů postojů a způsobů jednání (proč).
Rozhodovací otázky vedou ke změně postupů, způsobů jednání (jak).
Cvičení: kladení otázek