Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Parametry profese

1/ V daném oboru vlastní expertní dovednost výlučně členové profese;

2/ přijímání do profese je uzavřeným procesem, kontrolovaným pravidly, která si stanovují její příslušníci sami;

3/ členové profese vlastní formalizované poznatky (vědění) předatelné pouze speciálním vzděláváním;

4/ profese má vypracovánu vlastní etiku a systém kontroly jejího dodržování zajišťovaný kolegy;

5/ členové profese pociťují silný pocit vnitřní soudržnosti uvnitř profesní komunity.

6/ značná volnost (autonomie) při vykonávání profese je spojena s formálním delegováním pravomocí nějakou veřejnou institucí reprezentující společnost (parlamentem, zákonem, municipalitou).

Význam sebepoznání, sebezkušenosti a sebereflexe v pedagogických profesích

Co je to sebereflexe?

• vnitřní komunikace se sebou samým

• introspektivní poznávání sebe sama

• východisko formování vlastní osobnosti a procesu učení

REFLEXE versus SEBEREFLEXE

  • Korthagen (2011) chápe reflexi jako „mentální proces spočívající ve snaze strukturovat nebo restrukturovat určité zkušenosti, problém nebo stávající znalosti či vhledy.“

  • Sebereflexe nám umožňuje uvědomit si, co pro nás reflexe znamená, jak nás ovlivňuje. Sebereflexi lze rovněž chápat jako konfrontaci našeho reálného Já a ideálního Já.

  • V procesu sebereflexe vedeme sami se sebou vnitřní dialog, „rozdvojujeme se“ na Já pozorující (I-self) a Já pozorované (Me-self). Někdy jsou oba pojmy zaměňovány.

Jak reflektovat? Fáze reflexe

ALACT MODEL, podle KORTHAGENA

- zkratka pochází z počátečních písmen názvů jednotlivých fází

- popisuje ideální proces reflexe

- rozlišuje pět fází procesu:

(1) akci (Action)

(2) pohled zpět na akci (Looking back on the action)

(3) uvědomění si základních aspektů (Awareness of essential aspects)

(4) vytváření alternativních postupů v jednání (Creating alternative methods of action)

(5) pokus, který je zároveň novou akcí, a proto i startovací čárou nového cyklu (Trial)

Co potřebujeme umět k sebereflexi?

  • popisovat a hodnotit své myšlení a způsoby jednání

  • stanovit si jasný cíl a vytvořit soubor kritérií hodnocení

  • srovnávat stav aktuálního „já“ s ideálním a požadovaným „já“

  • odhalovat příčiny sledovaných jevů

  • vyvozovat závěry pro své zdokonalování

  • klást si sebereflektivní otázky

  • nalézat odpovědi

Jak na to? Skrze sebereflektivní otázky

  1. Popisné otázky si učitel klade o učivu, žácích, metodách, způsobech jednání v pedagogických situacích, svých emocionálních prožitcích.

  2. Hodnotící otázky se týkají názorů, postojů, způsobech jednání ve vyučovací hodině.

  3. Kauzální otázky směřují k odhalení příčin a zdrojů postojů a způsobů jednání (proč).

  4. Rozhodovací otázky vedou ke změně postupů, způsobů jednání (jak).

  • Cvičení: kladení otázek

Témata, do kterých materiál patří