SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
c) rysy = dispozice – jsou vyjádřením integrace specifických zvyků (mezi dispozice patří také postoje, hodnoty, zájmy, atd.)
d) jáství – systémy rysů, které spolu souvisí
e) osobnost – vyjadřuje nejvyšší stupeň integrace projevů osobnosti – charakteristické reakce člověka
Rozpor mezi vnější sociální významností situace a tím, že žák nespojuje s touto situací své jáství (nenalézá v ní osobní smysl), je jednou ze základních příčin neúčinnosti výchovy nebo její nedostatečné efektivity.
Závěry:
buďte nešťastní, když narazíte na lhostejnost, nezájem a nudu
veďte žáky k tomu, aby se „otevřeli“ (třeba i nesouhlasem)
snažte se změnit jejich případnou špatnou osobní zkušenost
zkuste je přesvědčit, že vám na nich (na každém z nich) záleží
poskytněte jim občas příležitost svobodné volby
pokud je to možné, preferujte nepřímé pedagogické (výchovné) působení před přímým
čím méně cítí, že jsou vychováváni, tím lépe pro jejich výchovu
Slyšel jsem – zaujalo mě
+
Viděl jsem – zapamatoval jsem si
+
Zkusil jsem (prožil jsem) – pochopil jsem
Systémové pojetí výchovy
1. Pojmy - systém, základní prvky výchovného systému
2. Objekt a subjekt výchovy, výchovné cíle a prostředky výchovy
3. Proměny vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy
Systém – relativně uzavřený celek, který je tvořen prvky, strukturou a funkcí prvků.
Struktura je síť vzájemných vazeb a vztahů mezi prvky systému.
Funkce prvku je působení prvku v systému, ať jej ovlivňuje kladně (eufunkce) nebo záporně (disfunkce).
Základní prvky výchovného systému:
1. Subjekt a objekt výchovy
2. Podmínky, ve kterých se výchova uskutečňuje
3. Soustava výchovných cílů
4. Soustava výchovných prostředků
Výchova je tím účinnější, čím větší je relativní soulad jejích podmínek, cílů a prostředků.
Podmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů – jsou dány tím, co existuje, včetně zjevných a skrytých možností.
Součástí podmínek jsou sociální (interpersonální) vztahy, které se na výchově podílejí, tedy nejen věcné (materiální) skutečnosti.
Podmínky ovlivňují volbu (výběr) výchovných cílů a prostředků.
Vnější a vnitřní podmínky výchovy:
Vnější podmínky výchovy jsou sociální a přírodní okolnosti, které výchovu ovlivňují.
Vnitřní podmínky výchovy tvoří dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin (jejich věkové, individuální a skupinové zvláštnosti).
-> Vnější a vnitřní podmínky výchovy se vzájemně ovlivňují a podmiňují.
Orientace v podmínkách rodinného prostředí:
Materiálně – ekonomické faktory rodinného prostředí můžeme rozdělit do několika skupin.
otázka zařazení rodiny a jejích aktivit do ekonomického makrosystému společnosti,
individuální spotřeba rodiny jako součást životního způsobu rodiny a z toho plynoucí aspekty,
problematika zaměstnanosti rodičů, otců i matek a vliv této skutečnosti na děti,
vliv techniky a technických prostředků na život současné rodiny a některé další otázky, např. materiální podmínky pro zájmovou činnost dětí, pro přípravu dětí do školy a podobně.