SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Demograficko – psychologické podmínky rodinného prostředí
přirozenou strukturu rodiny a aspekty vyplývající z působení otcovského, mateřského, sourozeneckého a prarodičovského,
vnitřní stabilitu rodiny jako základnu emocionální atmosféry rodinného prostředí a předpoklad existence a přirozeného rozvíjení všech dimenzí rodinného života.
V kulturně-pedagogické stránce rodinného prostředí se kromě některých již zmíněných faktorů odráží především:
hodnotová orientace a vzdělání rodičů,
míra pedagogizace rodinného prostředí -> patrná například z připravenosti rodiny na výchovu dětí a z účelného využívání pedagogických prostředků v souladu s privátními a společenskými záměry
a některé další podmínky, které mají vliv na vytváření postojů dětí k lidem, ke vzdělání, práci, kultuře, politice a vůbec k životu.
Cíle výchovy
- cíl výchovy = znamená orientaci k určitým hodnotám,
- cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti,
- cíle vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících,
- cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním,
- cíle výchovy jsou rozlišovány jako - obecné, specifické, autonomní, heteronomní, adaptační, anticipační…
Prostředky výchovy
= „nástroje“ umožňující dosažení výchovných cílů
- širší vymezení pojmu zahrnuje prostředky materiální i nemateriální povahy (výchovné zásady, metody, organizační formy) a dále celou sféru materiálních prostředků (pomůcek, učeben…)
- užší vymezení pojmu zahrnuje jen prostředky materiální
Představivost
= Vytváření obrazů věcí, které aktuálně nevnímáme.
- Představy vznikají častěji mimovolně; ale i úmyslné vyvolávání představ jedincem, případně vnějšími vlivy (podněty – asociace; psychotropní látky)
- Navazuje na procesy, související s vnímáním, pamětí atd., avšak její projevy jsou subjektivněji zaměřené; odráží vlivy okolí.
- Pomáhá při řešení problémů…
Dělení představ:
- vzpomínkové – > mají reálný základ
- fantazijní – > nelze je ztotožnit s nějakou vnímanou „objektivní“ realitou
Asociační zákony (jak nejčastěji vznikají představy):
- dotyk v prostoru a čase;
- kontrast a podobnost;
- novost, častost, živost.
Eidetický obraz – značně „živý“ a „přesný“; svou povahou má blízko k vnímání
Eidetik = jedinec schopný produkovat eidetické obrazy -> může i po odstranění předlohy tuto předlohu „vidět“ ve svém subjektivním prostoru při zavřených očích, popřípadě si ji „promítat“ na projekční plochu a zkoumat ji, jako by byla stále přítomná.
Fotografická „paměť“ (není to paměť, ale spíše eidetická představivost)
Myšlení
– poznávání skrytých vlastností a vztahů, které překračují bezprostředně dané a přítomné;