Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Demograficko – psychologické podmínky rodinného prostředí

  • přirozenou strukturu rodiny a aspekty vyplývající z působení otcovského, mateřského, sourozeneckého a prarodičovského,

  • vnitřní stabilitu rodiny jako základnu emocionální atmosféry rodinného prostředí a předpoklad existence a přirozeného rozvíjení všech dimenzí rodinného života.

V kulturně-pedagogické stránce rodinného prostředí se kromě některých již zmíněných faktorů odráží především:

  • hodnotová orientace a vzdělání rodičů,

  • míra pedagogizace rodinného prostředí -> patrná například z připravenosti rodiny na výchovu dětí a z účelného využívání pedagogických prostředků v souladu s privátními a společenskými záměry

  • a některé další podmínky, které mají vliv na vytváření postojů dětí k lidem, ke vzdělání, práci, kultuře, politice a vůbec k životu.

Cíle výchovy

- cíl výchovy = znamená orientaci k určitým hodnotám,

- cíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti,

- cíle vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících,

- cíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním,

- cíle výchovy jsou rozlišovány jako - obecné, specifické, autonomní, heteronomní, adaptační, anticipační…

Prostředky výchovy

= „nástroje“ umožňující dosažení výchovných cílů

- širší vymezení pojmu zahrnuje prostředky materiální i nemateriální povahy (výchovné zásady, metody, organizační formy) a dále celou sféru materiálních prostředků (pomůcek, učeben…)

- užší vymezení pojmu zahrnuje jen prostředky materiální

Představivost

= Vytváření obrazů věcí, které aktuálně nevnímáme.

- Představy vznikají častěji mimovolně; ale i úmyslné vyvolávání představ jedincem, případně vnějšími vlivy (podněty – asociace; psychotropní látky)

- Navazuje na procesy, související s vnímáním, pamětí atd., avšak její projevy jsou subjektivněji zaměřené; odráží vlivy okolí.

- Pomáhá při řešení problémů…

Dělení představ:

- vzpomínkové – > mají reálný základ

- fantazijní – > nelze je ztotožnit s nějakou vnímanou „objektivní“ realitou

Asociační zákony (jak nejčastěji vznikají představy):

- dotyk v prostoru a čase;

- kontrast a podobnost;

- novost, častost, živost.

Eidetický obraz – značně „živý“ a „přesný“; svou povahou má blízko k vnímání

Eidetik = jedinec schopný produkovat eidetické obrazy -> může i po odstranění předlohy tuto předlohu „vidět“ ve svém subjektivním prostoru při zavřených očích, popřípadě si ji „promítat“ na projekční plochu a zkoumat ji, jako by byla stále přítomná.

Fotografická „paměť“ (není to paměť, ale spíše eidetická představivost)

Myšlení

– poznávání skrytých vlastností a vztahů, které překračují bezprostředně dané a přítomné;

Témata, do kterých materiál patří