SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podobně konvergentní (sbíhavé; řešení vyplývá z daných informací) a divergentní (tvořivé; není jasné řešení) myšlení
Zdánlivě náhlé pochopení vztahů v nějakém systému – VHLED
Tři druhy vhledu:
vhled výběrového kódování – např. zápis z přednášky je výběrem toho, co je a co není podstatné;
vhled výběrového srovnávání – jde o to originálně a vtipně hledat staré v novém a nové ve starém;
vhled výběrového kombinování – jde o kombinaci dvou předchozích vhledů, je to komplexní činnost.
Jazykem se zabývají obory:
Syntax – teorie vnitřní struktury jazyka, který se skládá z určitých prvků (znaků). Zkoumá vzájemné vztahy mezi různými znaky.
Sémantika – význam slov; jaký význam danému slovu připisuje osoba sdělující a jaký osoba přijímající sdělení (zda oba shodně rozumějí symbolům, metaforám apod.). Zjišťuje vztahy mezi znaky a tím, co označují (tedy předměty).
- > Pojmy denotát (základní význam; „definice“; pro všechny stejné) a konotát (individuální, emocionálně podložené)
Pragmatika – vztah znaků k reálnému životu lidí; znaky jako lidmi užívané prostředky ke sdělování významů; zjišťuje vztahy mezi sdělujícím a příjemcem v konkrétním kontextu a záměr komunikace.
Diskurz (Foucault) – zkoumání užití jazyka, které přesahuje rámec jednotlivých vět a sdělení; myšlení jedince výrazně ovlivňují podvědomě přijaté významy, jež mu nabízí kultura a různé sociální skupiny.
Jazyk (řeč) a myšlení
Různé názory na vztah myšlení a řeči – dvě psychické funkce, které se vzájemně ovlivňují:
jazyk odrazem myšlení X jazyk základem myšlení
J. Piaget – vývoj řeči a myšlení („biologický“ pohled)
Předpokládá, že myšlení se zpočátku rozvíjí nezávisle na řeči. Později využívání znaků k vyjádření svého porozumění okolnímu světu. Spolu s rozvojem symbolické funkce nabývá řeč stále větší důležitosti pro myšlení, až se nakonec provádění konkrétních i formálních myšlenkových operací bez řečových či jiných znaků nemůže obejít.
Myšlení ovlivňuje vývoj řeči.
Egocentrická řeč – > bez sociální funkce; egocentrické myšlení dítěte přechodnou formou mezi autistickou (malý kontakt mezi subjektivním a objektivním světem) a realistickou (socializovanou) formou myšlení
L. Vygotskij – vztah mezi myšlením a řečí se mění; různá rychlost vývoje v různých obdobích
Řeč – slouží k dorozumívání + je nástrojem myšlení
- > Prvotní řečí dítěte je řeč sociální (sdělování informací + prostředek sociálního styku), z ní postupně řeč egocentrická a komunikativní. Na základě egocentrické řeči vzniká vnitřní řeč dítěte, která je základem jak myšlení autistického, tak myšlení logického.
Vnitřní řeč – zkrácená, užitkovitá, pro každého jedince specifická; je myšlením?