Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Vše spouštěno především limbickým systémem mozku.

Emoce – vnější projevy

- Primární emoce – vrozené, typické výrazové projevy napříč kulturami

- S. Tomkins: zájem, radost, překvapení, trýzeň (úzkost), strach, hněv, zahanbení (pokoření), hnus, odpor k nepříjemným pachům

Sociální modifikace výrazů emocí – > zcela spontánní pouze v dětství, pak vliv kultury; skrývání emocí (maskování); modulace emocí (zvýraznění či zmírnění); simulace emocí; enerově podmíněné vyjadřování emocí...

Emoce – charakteristiky

Emoce jsou většinou spontánní, více či méně „skrývané“ (u emocí nelze jednoduše „přestat“ jako např. u myšlení nebo vnímání).

Pozitivní x negativní emoce … ale existují i ambivalentní emoce

Intencionalita – > emoce (téměř) vždy vztaženy k něčemu, někomu…

Polarita (protikladnost) emocí – > láska/nenávist; strach/odvaha;…

Síla (intenzita) emocí – > výrazné emoce spojeny i s výraznými tělesnými projevy (afekt) + trvání emocí

Spojení emocí se zdravím (tělesnou pohodou) člověka – > napětí, strach apod. mohou vést k onemocnění organismu (psychosomatické choroby).

Jevy spojované s emocemi

Aktuální emoční stavy (např. úlek při náhlém silném zvuku)

Emocionální procesy (delší trvání)

  1. - emoční epizody (v čase se odvíjející emoční výměna, např. reakce na překvapivou

    zprávu)

    1. - emocionální dispozice (připravenost reagovat na danou skupinu podnětů určitou

      emocí, např. hněvem – hněvivost; analogie s temperamentem osobnosti)

    - nálady (déle přetrvávající emoční zabarvení prožívání, které nemusí mít specifický

    podnět a objekt)

Emocionální vztahy – v průběhu času se opakující a poměrně konzistentní projevy vůči určitému objektu, např. láska nebo žárlivost

? Emoce X city (zážitková složka emocí)

Vztahy emocí a jiných procesů

- Obecně: emoce mají vliv na většinu ostatních psychických procesů. Např. veškeré postoje a názory mají kognitivní, emocionální a behaviorální složku

- Emoce a vnímání …

- Emoce a pozornost …

- Emoce a paměť …

- Emoce a myšlení (jakožto řešení problémů) –„naladění“ člověka ovlivňuje způsoby řešení problémů, obecně uvažování o světě (i metakognici)

- Emoce a chování …

- Emoce a učení – > emocionální aspekt ovlivňuje proces učení; pozitivní i negativní zpevňující vliv

STOLETÍ DÍTĚTE – 20. STOLETÍ

Dítě v centru: pedocentrismus

Reformní směry 1. poloviny 20. století

• Waldorfská pedagogika

• Montessoriovská pedagogika

• Daltonský plán

• Jenská pedagogika

• Freinetovská pedagogika

Kritika tradiční školy:

• Intelektualistické zaměření, nebere v potaz komplexní rozvoj jedince

• Mechanický způsob učení s převažující pasivitou žáků, podcenění rozvoje tvůrčích schopností

Témata, do kterých materiál patří