SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Vše spouštěno především limbickým systémem mozku.
Emoce – vnější projevy
- Primární emoce – vrozené, typické výrazové projevy napříč kulturami
- S. Tomkins: zájem, radost, překvapení, trýzeň (úzkost), strach, hněv, zahanbení (pokoření), hnus, odpor k nepříjemným pachům
Sociální modifikace výrazů emocí – > zcela spontánní pouze v dětství, pak vliv kultury; skrývání emocí (maskování); modulace emocí (zvýraznění či zmírnění); simulace emocí; enerově podmíněné vyjadřování emocí...
Emoce – charakteristiky
Emoce jsou většinou spontánní, více či méně „skrývané“ (u emocí nelze jednoduše „přestat“ jako např. u myšlení nebo vnímání).
Pozitivní x negativní emoce … ale existují i ambivalentní emoce
Intencionalita – > emoce (téměř) vždy vztaženy k něčemu, někomu…
Polarita (protikladnost) emocí – > láska/nenávist; strach/odvaha;…
Síla (intenzita) emocí – > výrazné emoce spojeny i s výraznými tělesnými projevy (afekt) + trvání emocí
Spojení emocí se zdravím (tělesnou pohodou) člověka – > napětí, strach apod. mohou vést k onemocnění organismu (psychosomatické choroby).
Jevy spojované s emocemi
Aktuální emoční stavy (např. úlek při náhlém silném zvuku)
Emocionální procesy (delší trvání)
- emoční epizody (v čase se odvíjející emoční výměna, např. reakce na překvapivou
zprávu)
- emocionální dispozice (připravenost reagovat na danou skupinu podnětů určitou
emocí, např. hněvem – hněvivost; analogie s temperamentem osobnosti)
- nálady (déle přetrvávající emoční zabarvení prožívání, které nemusí mít specifický
podnět a objekt)
Emocionální vztahy – v průběhu času se opakující a poměrně konzistentní projevy vůči určitému objektu, např. láska nebo žárlivost
? Emoce X city (zážitková složka emocí)
Vztahy emocí a jiných procesů
- Obecně: emoce mají vliv na většinu ostatních psychických procesů. Např. veškeré postoje a názory mají kognitivní, emocionální a behaviorální složku
- Emoce a vnímání …
- Emoce a pozornost …
- Emoce a paměť …
- Emoce a myšlení (jakožto řešení problémů) –„naladění“ člověka ovlivňuje způsoby řešení problémů, obecně uvažování o světě (i metakognici)
- Emoce a chování …
- Emoce a učení – > emocionální aspekt ovlivňuje proces učení; pozitivní i negativní zpevňující vliv
STOLETÍ DÍTĚTE – 20. STOLETÍ
Dítě v centru: pedocentrismus
Reformní směry 1. poloviny 20. století
• Waldorfská pedagogika
• Montessoriovská pedagogika
• Daltonský plán
• Jenská pedagogika
• Freinetovská pedagogika
Kritika tradiční školy:
• Intelektualistické zaměření, nebere v potaz komplexní rozvoj jedince
• Mechanický způsob učení s převažující pasivitou žáků, podcenění rozvoje tvůrčích schopností