Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Identifikace – pokus o posílení vlastní hodnoty ztotožnění se s někým, koho lze obdivovat, posiluje sebevědomí a snižuje méněcennost

Substituce – nahrazení cíle, který jedinec nemůže nebo nechce přijmout cílem, který je dostupný nebo přípustný; neodstraní zcela frustraci, ale přispěje ke snížení intenzity zklamání.

Coping

Copingje orientovaný více na realitu, je flexibilní a vychází z vědomí a předvědomí

X

obranné mechanismy více rigidní

Copingové strategie, styly (Lazarus):

  • zaměření na problém (problem-focusedcoping) – > úsilí působit na prostředí, měnit ho (analýza problému, sestavení plánu postupu, aktivní samostatné jednání)

  • zaměření na emoce (emotion-focusedcoping) – > úsilí vyplývající z vlastní emocionální reakce (expresivní vyjadřování emocí, reinterpretaci jevů, přijetí situace, ale i popření)

  • hledání opory (podpory) u druhých – > mezi zaměřením na problém a na emoce (v průběhu emocionální podpory možnosti řešení)

  • orientace na únik – > denní snění, spánek, užívání alkoholu nebo drog atd.

Výběr strategie závisí na posouzení ovlivnitelnosti situace

– ovlivnitelné (na problém)

– neovlivnitelné (na emoce)

Potřeba – obecně se tímto pojmem vyjadřuje stav nějakého nedostatku organismu.

Potřeby jsou základní motivy, které vyjadřují nedostatky na fyzické nebo sociální úrovni bytí.

Člověk je motivován k aktivitě, která vede k redukci těchto potřeb a která je spojena s pocity uspokojení (nasycení, odpočinek, úleva, jistota, úspěch atd.).

Základní typy potřeb motivujících žáky:

  • poznávací (smysluplné poznávání, řešení problémů)

  • sociální (pozitivní vztahy, někam patřit, vliv, spolupráce…)

  • výkonové (být kompetentní, potřeba výkonu, vyhnout se neúspěchu/úspěchu)

  • potřeba perspektivy (mít cíl, strukturovanou budoucnost)

Hierarchie potřeb (A. Maslow)

Fyziologické potřeby

  • vývojově nižší

hlad, spánek, sex

Psychogenní potřeby

  • vývojově vyšší:

potřeba bezpečí a jistoty

potřeba náležení a lásky

potřeba ocenění a uznání (sebeúcta)

Potřeba sebeaktualizace a seberealizace – potřeby růstu; tendence být vším, čím člověk může být, potřeba realizovat svůj lidský potenciál (vyskytuje se však u lidí se zajištěnou existencí a u lidí zdravých).

Také dělení: deficitní vs. rozvojové potřeby.

Pokud nejsou uspokojeny (v dostatečné míře) potřeby nižší, nedochází k uspokojování potřeb vyšších.

Neuspokojování potřeb

U jedinců v tomto případě dochází k frustraci či deprivaci – záleží na povaze a délce neuspokojování potřeb.

Frustrace = stav zklamání, zmarnění, většinou je vyvolána překážkou na cestě k cíli, ohrožením, oddálením nebo znemožněním uspokojit potřebu; souvislost s motivací.

Překážka může být vnější (fyzická, jednání druhého – např. zákaz) nebo vnitřní (psychická - výčitky svědomí, pocity viny,…)

Témata, do kterých materiál patří