SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Identifikace – pokus o posílení vlastní hodnoty ztotožnění se s někým, koho lze obdivovat, posiluje sebevědomí a snižuje méněcennost
Substituce – nahrazení cíle, který jedinec nemůže nebo nechce přijmout cílem, který je dostupný nebo přípustný; neodstraní zcela frustraci, ale přispěje ke snížení intenzity zklamání.
Coping
Copingje orientovaný více na realitu, je flexibilní a vychází z vědomí a předvědomí
X
obranné mechanismy více rigidní
Copingové strategie, styly (Lazarus):
zaměření na problém (problem-focusedcoping) – > úsilí působit na prostředí, měnit ho (analýza problému, sestavení plánu postupu, aktivní samostatné jednání)
zaměření na emoce (emotion-focusedcoping) – > úsilí vyplývající z vlastní emocionální reakce (expresivní vyjadřování emocí, reinterpretaci jevů, přijetí situace, ale i popření)
hledání opory (podpory) u druhých – > mezi zaměřením na problém a na emoce (v průběhu emocionální podpory možnosti řešení)
orientace na únik – > denní snění, spánek, užívání alkoholu nebo drog atd.
Výběr strategie závisí na posouzení ovlivnitelnosti situace
– ovlivnitelné (na problém)
– neovlivnitelné (na emoce)
Potřeba – obecně se tímto pojmem vyjadřuje stav nějakého nedostatku organismu.
Potřeby jsou základní motivy, které vyjadřují nedostatky na fyzické nebo sociální úrovni bytí.
Člověk je motivován k aktivitě, která vede k redukci těchto potřeb a která je spojena s pocity uspokojení (nasycení, odpočinek, úleva, jistota, úspěch atd.).
Základní typy potřeb motivujících žáky:
poznávací (smysluplné poznávání, řešení problémů)
sociální (pozitivní vztahy, někam patřit, vliv, spolupráce…)
výkonové (být kompetentní, potřeba výkonu, vyhnout se neúspěchu/úspěchu)
potřeba perspektivy (mít cíl, strukturovanou budoucnost)
Hierarchie potřeb (A. Maslow)
Fyziologické potřeby
vývojově nižší
hlad, spánek, sex
Psychogenní potřeby
vývojově vyšší:
potřeba bezpečí a jistoty
potřeba náležení a lásky
potřeba ocenění a uznání (sebeúcta)
Potřeba sebeaktualizace a seberealizace – potřeby růstu; tendence být vším, čím člověk může být, potřeba realizovat svůj lidský potenciál (vyskytuje se však u lidí se zajištěnou existencí a u lidí zdravých).
Také dělení: deficitní vs. rozvojové potřeby.
Pokud nejsou uspokojeny (v dostatečné míře) potřeby nižší, nedochází k uspokojování potřeb vyšších.
Neuspokojování potřeb
U jedinců v tomto případě dochází k frustraci či deprivaci – záleží na povaze a délce neuspokojování potřeb.
Frustrace = stav zklamání, zmarnění, většinou je vyvolána překážkou na cestě k cíli, ohrožením, oddálením nebo znemožněním uspokojit potřebu; souvislost s motivací.
Překážka může být vnější (fyzická, jednání druhého – např. zákaz) nebo vnitřní (psychická - výčitky svědomí, pocity viny,…)