SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
interakce = proces působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu
percepce = vnímání
(jiné dělení: senzomotorické; kognitivní = poznávací, sociální učení)
Asocianistické teorie učení
- > Učení jako zpevňování asociací a jejich podržení v paměti
- spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city
- spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle
dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý
- asociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti)
- důraz na receptivní stránku učení (pasivní přijímání…) a opakování (memorování)
Klasické podmiňování
- Organismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince
Pojmy:
- nepodmíněný podnět bez učení vyvolává vrozenou nepodmíněnou reakci
(instinkt?)
- podmíněný podnět původně neutrální stimul, který po naučení vyvolává vrozenou
reakci
- podmíněná reakce – > původně nepodmíněná reakce, kterou vyvolal podmíněný
podnět
Operantní (instrumentální) podmiňování
Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu.
E. L. Thorndike – experiment s hladovou kočkou ve skříňce
- učení pokusem a omylem – při opakování se počet neúspěšných pokusů snižuje;
vzniká spoj mezi stimulem a reakcí (spoj S - R)
B. F. Skinner – experimenty s odměnami a tresty, posilování reakce
- Pozitivní posílení (zpevnění) – > určitý projev chování odměněn něčím, co vyvolává příjemné pocity
- Negativní posílení (zpevnění) – > důsledky chování kladné v tom smyslu, že vedou
ke zmírnění nebo zastavení působení nepříjemných podnětů
Emoce
= komplexní psychické jevy spojené s prožíváním životních situací; jsou subjektivní (obtížně definovatelné) ALE: „vrozené“ emoce (např. strach → reakce na ohrožení)
Úloha emocí:
- adaptační mechanismus („nižší“ úrovně)
- mají hodnotící aspekt – > indikátor významnosti podnětů pro jedince (emocionálně
významný podnět spojen s adekvátní reakcí)
- motivační aspekt (regulace aktivit jedince)
- sociální aspekt (vliv emocí na podobu sociálních interakcí)
Projevy emocí:
- zážitkové obsahy (hněv, soucit, láska, strach…) spojené u člověka s prožíváním
různých situací v životě;
- fyziologické reakce (vnitřní –spojené s aktivací organismu);
vnější projevy (mimika, pantomimika, „řeč těla“, projevy v chování).
Emoce – fyziologická složka
Emoce doprovázeny fyziologickými změnami v organismu.
Percepce → emocionální prožitek → tělesné změny
- > Probíhá aktivace sympatického a parasympatického oddílu autonomního nervového systému – změny v organismu (uvolňování zásob glukózy, zvyšování krevního tlaku, svalové napětí, zúžení zornic; zrychlené dýchání a činnost srdce…+ vylučování adrenalinu).