Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

interakce = proces působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu

percepce = vnímání

(jiné dělení: senzomotorické; kognitivní = poznávací, sociální učení)

Asocianistické teorie učení

- > Učení jako zpevňování asociací a jejich podržení v paměti

  1. - spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city

    1. - spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle

      dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý

    - asociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti)

- důraz na receptivní stránku učení (pasivní přijímání…) a opakování (memorování)

Klasické podmiňování

- Organismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince

Pojmy:

- nepodmíněný podnět bez učení vyvolává vrozenou nepodmíněnou reakci

(instinkt?)

- podmíněný podnět původně neutrální stimul, který po naučení vyvolává vrozenou

reakci

- podmíněná reakce – > původně nepodmíněná reakce, kterou vyvolal podmíněný

podnět

Operantní (instrumentální) podmiňování

Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu.

E. L. Thorndike – experiment s hladovou kočkou ve skříňce

- učení pokusem a omylem – při opakování se počet neúspěšných pokusů snižuje;

vzniká spoj mezi stimulem a reakcí (spoj S - R)

B. F. Skinner – experimenty s odměnami a tresty, posilování reakce

- Pozitivní posílení (zpevnění) – > určitý projev chování odměněn něčím, co vyvolává příjemné pocity

- Negativní posílení (zpevnění) – > důsledky chování kladné v tom smyslu, že vedou

ke zmírnění nebo zastavení působení nepříjemných podnětů

Emoce

= komplexní psychické jevy spojené s prožíváním životních situací; jsou subjektivní (obtížně definovatelné) ALE: „vrozené“ emoce (např. strach → reakce na ohrožení)

Úloha emocí:

  1. - adaptační mechanismus („nižší“ úrovně)

    - mají hodnotící aspekt – > indikátor významnosti podnětů pro jedince (emocionálně

    významný podnět spojen s adekvátní reakcí)

    - motivační aspekt (regulace aktivit jedince)

    - sociální aspekt (vliv emocí na podobu sociálních interakcí)

Projevy emocí:

  1. - zážitkové obsahy (hněv, soucit, láska, strach…) spojené u člověka s prožíváním

    různých situací v životě;

    - fyziologické reakce (vnitřní –spojené s aktivací organismu);

    vnější projevy (mimika, pantomimika, „řeč těla“, projevy v chování).

Emoce – fyziologická složka

Emoce doprovázeny fyziologickými změnami v organismu.

Percepce → emocionální prožitek → tělesné změny

- > Probíhá aktivace sympatického a parasympatického oddílu autonomního nervového systému – změny v organismu (uvolňování zásob glukózy, zvyšování krevního tlaku, svalové napětí, zúžení zornic; zrychlené dýchání a činnost srdce…+ vylučování adrenalinu).

Témata, do kterých materiál patří