SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Frustrace: každodenní; významné životní; existenciální
Frustrační tolerance – míra frustrace, kterou snášíme bez porušení ekvilibria, psychické homeostázy (tedy bez určitých psychických obtíží a projevů)
Deprivace (někdy označována jako dlouhotrvající frustrace?)
Psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy subjektu není dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostačující míře a po dosti dlouhou dobu. U dětí ohrožuje samotný jejich vývoj (viz Langmeier, Matějček, 1974)
Typy:
biologická (nedostatek jídla, spánku)
motorická (nedostatek pohybu, prostoru)
senzorická (nedostatek smyslových podnětů)
citová (nedostatek lásky, jistoty…)
sociální (izolace; separace – > přerušení již vzniklého vztahu)
různé reakce na deprivaci; subdeprivace
Stres
= působení nadměrně silného podnětu po delší dobu; situace psychické zátěže -> nutně není jen negativní
distres x eustres (pozitivně vnímán)
Selye = všeobecný adaptační syndrom (generaladaptationsyndrome, GAS) – > mechanismus mobilizace energie jedince
Mechanismus stresu: poplachová reakce (aktivace) → rezistence → adaptace → (pokud ne) tak vyčerpání
Aspekty (di)stresu: emocionální odpověď; motorické chování (svalová tenze, poruchy vkomunikaci a poruchy spánku, boj, útěk a agrese); změny v kognitivních funkcích a fyziologické reakce.
Stresory
Stresor = každá událost, situace, faktor, který vyvolává narušení rovnováhy organismu a tedy stresovou reakci
Fyzikální – všechny změny v prostředí jedince (změny ročních období, změny tlaku, nízký obsah kyslíku ve vzduchu, viry, bakterie, nehody, úrazy, ale i genetická zátěž nebo návykové látky).
Emocionální –„vnitřní“ stresory (např. úzkostnost, obavy a strach, nepřátelství, nedostatek spánku…)
Možné dělení:
- kataklyzmatické události = neočekávané události (např. záplavy) postihující mnoho lidí a vyžadující velké adaptivní reakce organismu
- stresující životní události = změna v sociálním postavení (například svatba) nebo změny v ekonomickém statusu (například změna pracovní pozice);
- každodenní starosti = způsobující především frustraci či napětí (viz níže);
- stresory prostředí = relativně stabilními prvky prostředí, ve kterém jedinec žije (např. znečištěné ovzduší)
Syndrom vyhoření
Stav fyzického, citového a duševního vyčerpání, způsobeného dlouhodobým pobýváním v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné.
Některé projevy burn-out syndromu:
- mimořádně velká únava, psychická nestabilita;
- snížené sebehodnocení, vyplývající z pocitů snížené profesionální kompetence;
- zhoršená pozornost, snadné podráždění;
- negativismus, sklíčenost;
- odliv síly, energie, nadšení; ztráta iluzí, idejí;
- omezování kontaktů s kolegy a klienty (žáky), spory na pracovišti a později i v soukromí;