Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Frustrace: každodenní; významné životní; existenciální

Frustrační tolerance – míra frustrace, kterou snášíme bez porušení ekvilibria, psychické homeostázy (tedy bez určitých psychických obtíží a projevů)

Deprivace (někdy označována jako dlouhotrvající frustrace?)

Psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy subjektu není dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostačující míře a po dosti dlouhou dobu. U dětí ohrožuje samotný jejich vývoj (viz Langmeier, Matějček, 1974)

Typy:

  • biologická (nedostatek jídla, spánku)

  • motorická (nedostatek pohybu, prostoru)

  • senzorická (nedostatek smyslových podnětů)

  • citová (nedostatek lásky, jistoty…)

  • sociální (izolace; separace – > přerušení již vzniklého vztahu)

různé reakce na deprivaci; subdeprivace

Stres

= působení nadměrně silného podnětu po delší dobu; situace psychické zátěže -> nutně není jen negativní

distres x eustres (pozitivně vnímán)

Selye = všeobecný adaptační syndrom (generaladaptationsyndrome, GAS) – > mechanismus mobilizace energie jedince

Mechanismus stresu: poplachová reakce (aktivace) → rezistence → adaptace → (pokud ne) tak vyčerpání

Aspekty (di)stresu: emocionální odpověď; motorické chování (svalová tenze, poruchy vkomunikaci a poruchy spánku, boj, útěk a agrese); změny v kognitivních funkcích a fyziologické reakce.

Stresory

Stresor = každá událost, situace, faktor, který vyvolává narušení rovnováhy organismu a tedy stresovou reakci

Fyzikální – všechny změny v prostředí jedince (změny ročních období, změny tlaku, nízký obsah kyslíku ve vzduchu, viry, bakterie, nehody, úrazy, ale i genetická zátěž nebo návykové látky).

Emocionální –„vnitřní“ stresory (např. úzkostnost, obavy a strach, nepřátelství, nedostatek spánku…)

Možné dělení:

  1. - kataklyzmatické události = neočekávané události (např. záplavy) postihující mnoho lidí a vyžadující velké adaptivní reakce organismu

    - stresující životní události = změna v sociálním postavení (například svatba) nebo změny v ekonomickém statusu (například změna pracovní pozice);

    - každodenní starosti = způsobující především frustraci či napětí (viz níže);

    - stresory prostředí = relativně stabilními prvky prostředí, ve kterém jedinec žije (např. znečištěné ovzduší)

Syndrom vyhoření

Stav fyzického, citového a duševního vyčerpání, způsobeného dlouhodobým pobýváním v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné.

Některé projevy burn-out syndromu:

  1. - mimořádně velká únava, psychická nestabilita;

    - snížené sebehodnocení, vyplývající z pocitů snížené profesionální kompetence;

  1. - zhoršená pozornost, snadné podráždění;

    - negativismus, sklíčenost;

    - odliv síly, energie, nadšení; ztráta iluzí, idejí;

    1. - omezování kontaktů s kolegy a klienty (žáky), spory na pracovišti a později i v soukromí;

Témata, do kterých materiál patří