Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Děti z vyšších společenských vrstev pocházejí z jiného kulturního prostředí než děti z nižších

společenských vrstev. Mají vyšší úroveň kulturního kapitálu, kterou „zdědily" po svých rodičích. V průběhu výchovy získávají lingvistické schopnosti a kulturní znalosti, které jsou předpokladem jejich úspěchu ve škole. Tuto jejich vybavenost, tyto jejich výhody škola nejen že oceňuje a ony jsou díky ní na její půdě úspěšné, ale také ji transformuje do podoby jejich osobních zásluh, takže je škola vzhledem ke studentům z dělnické třídy definuje jako nadané a schopné.

Děti z vyšších společenských vrstev jsou podle Bourdieuovy teorie díky prostředí, v němž vyrostly, více obeznámený s dominantní kulturou, vyznají se v ní a orientují se v jejich pojmech, škola pak tuto jejich obeznámenost zhodnocuje a na jejím základě tyto děti dosahují lepších školních výsledků, než jakých dosahují děti pocházející z nižších společenských vrstev.

Jazykový kód

Basil Bernstein:

- omezený jazykový kód

- rozvinutý jazykový kód

Co je gender? = kulturně vytvořené rozdíly mezi muži a ženami

Pojem osobnost v psychologii

  • Rozdíl mezi osobností (v psychologii) a osobností („v novinách“).

Hypotetický konstrukt = něco, co nevidíme a co v realitě ani neexistuje, avšak co zároveň do jisté míry můžeme, na základě vnějších projevů, pozorovat, subjektivně či objektivně srovnávat a měřit.

Osobnost = celek duševního života jedince (existují stovky definic).

- je individualizovaný systém psychických procesů, stavů a vlastností, které jednak vznikají socializací, jednak přetvářením vrozených vnitřních podmínek bytí člověka, a determinují a řídí předmětné činnosti jedince, jeho sociální styky a duchovní vztahy

Charakteristiky osobnosti

  • temperament – > spíše biologická predispozice (souvisí s emocemi)

  • charakter – > ovlivněn společností

  • rys – > přetrvávající charakteristika individua, která jej umožňuje odlišit od okolí

Mnohonásobná osobnost – > ztratí se jednotnost osobnosti; v „jednom těle“ žijí „dva lidé“ (či více), většinou aniž by o sobě věděli (zfilmovaný skutečný případ „tří tváří Evy“)

Modely osobnosti

Dynamické, rysové – > zkoumají dané vlastnosti osobnosti; osobnost „tvořena“ těmito vlastnostmi

Situační – > osobnost jedince utvářena okolím, situacemi, v nichž se nachází

Interakční – > osobnost vzniká jako produkt interakcí mezi jedincem a situacemi, v nichž se nachází

Integrativní model osobnosti – > osobnost tvořena působením interpersonálních, intrapsychických, biologických, kognitivních, sociálních či čistě vývojových faktorů (bio-psycho-sociální model); problematičnost zkoumání podle tohoto modelu

Dynamika osobnosti

Temperament, charakter – „statika“; popis osobnosti

Témata, do kterých materiál patří