SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Děti z vyšších společenských vrstev pocházejí z jiného kulturního prostředí než děti z nižších
společenských vrstev. Mají vyšší úroveň kulturního kapitálu, kterou „zdědily" po svých rodičích. V průběhu výchovy získávají lingvistické schopnosti a kulturní znalosti, které jsou předpokladem jejich úspěchu ve škole. Tuto jejich vybavenost, tyto jejich výhody škola nejen že oceňuje a ony jsou díky ní na její půdě úspěšné, ale také ji transformuje do podoby jejich osobních zásluh, takže je škola vzhledem ke studentům z dělnické třídy definuje jako nadané a schopné.
Děti z vyšších společenských vrstev jsou podle Bourdieuovy teorie díky prostředí, v němž vyrostly, více obeznámený s dominantní kulturou, vyznají se v ní a orientují se v jejich pojmech, škola pak tuto jejich obeznámenost zhodnocuje a na jejím základě tyto děti dosahují lepších školních výsledků, než jakých dosahují děti pocházející z nižších společenských vrstev.
Jazykový kód
Basil Bernstein:
- omezený jazykový kód
- rozvinutý jazykový kód
Co je gender? = kulturně vytvořené rozdíly mezi muži a ženami
Pojem osobnost v psychologii
Rozdíl mezi osobností (v psychologii) a osobností („v novinách“).
Hypotetický konstrukt = něco, co nevidíme a co v realitě ani neexistuje, avšak co zároveň do jisté míry můžeme, na základě vnějších projevů, pozorovat, subjektivně či objektivně srovnávat a měřit.
Osobnost = celek duševního života jedince (existují stovky definic).
- je individualizovaný systém psychických procesů, stavů a vlastností, které jednak vznikají socializací, jednak přetvářením vrozených vnitřních podmínek bytí člověka, a determinují a řídí předmětné činnosti jedince, jeho sociální styky a duchovní vztahy
Charakteristiky osobnosti
temperament – > spíše biologická predispozice (souvisí s emocemi)
charakter – > ovlivněn společností
rys – > přetrvávající charakteristika individua, která jej umožňuje odlišit od okolí
Mnohonásobná osobnost – > ztratí se jednotnost osobnosti; v „jednom těle“ žijí „dva lidé“ (či více), většinou aniž by o sobě věděli (zfilmovaný skutečný případ „tří tváří Evy“)
Modely osobnosti
Dynamické, rysové – > zkoumají dané vlastnosti osobnosti; osobnost „tvořena“ těmito vlastnostmi
Situační – > osobnost jedince utvářena okolím, situacemi, v nichž se nachází
Interakční – > osobnost vzniká jako produkt interakcí mezi jedincem a situacemi, v nichž se nachází
Integrativní model osobnosti – > osobnost tvořena působením interpersonálních, intrapsychických, biologických, kognitivních, sociálních či čistě vývojových faktorů (bio-psycho-sociální model); problematičnost zkoumání podle tohoto modelu
Dynamika osobnosti
Temperament, charakter – „statika“; popis osobnosti