SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4.1. Plánování výuky 4.2. Prostředí pro učení 4.3. Procesy učení 4.4. Hodnocení práce žáků 4.5. Reflexe výuky 4.6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy 4.7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností 4.8. Profesní rozvoj učitele
Učení
= získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu života
= veškeré behaviorální a mentální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností
- opakem vrozených dispozic (ale závisí na nich)
- probíhá i na subhumánní úrovni
- nejedná se pouze o pasivní proces (bezděčné a záměrné učení – úloha myšlení a vůle; viz také Piaget – asimilace a akomodace).
Behaviorální psychoterapie získala podnět ke svému rozvoji v experimentální psychologii zabývající se studiem procesů učení. Poruchy chování jsou zde chápány především jako naučené reakce.
Kognitivní psychoterapie věnuje pozornost poznávacím procesům, a to především myšlení.
Funkce učení = adaptační mechanismus
- přizpůsobování organismu prostředí a změnám v prostředí
- přizpůsobování společnosti a jejím požadavkům
Vědomosti
- osvojené soustavy informací, představ a pojmů (srovnávané deklarativní znalosti)
Dovednosti
- předpoklad pro vykonávání činnosti či její části; znalost postupu či „strategie“ určité činnosti (srovnávané procedurální znalosti)
Návyky
- učením získaná pobídka chovat se v určité situaci určitým způsobem; obsahuje motivační prvek
Kompetence (i v rámci RVP)
- zahrnují do různé míry vše výše uvedené; zdůrazňována praktičnost a provázanost s běžným životem
Výsledky učení:
Vědomosti
- osvojené soustavy informací, představ a pojmů
Senzorické dovednosti
- např. rozlišování výšky a barvy tónů, odlišení správného a špatného chodu stroje podle zvuku atd.
Senzomotorické dovednosti
- koordinace vnímání a pohybů – např. psaní, řemeslné práce, sport…
Intelektové dovednosti a schopnosti
- např. matematické, jazykové
Návyky, postoje, vlastnosti osobnosti
- např. vytrvalost, svědomitost
Sociální dovednosti
- komunikativní dovednosti, orientace v sociálních vztazích, pojetí sociálních rolí, schopnost obhájit vlastní názor atd.
Druhy učení
Geneticky dané typy učení (pozorované i u zvířat)
habituace (přivykání) – > postupné ustávání reakcí na bezvýznamný podnět;
senzibilizace (zcitlivění) – > s opakovaným působením podnětu postupně narůstá i
reakce na něj
imprinting (vtiskování) – > učení bez opakování a posilování; v senzitivních
vývojových fázích stačí jediný kontakt s důležitým podnětem
Elementární učení
- tvoření asociací nebo podmiňování
Komplexní učení
- osvojení postupů při řešení problémů, mentální mapy prostředí, osvojování principů a systémů učiva
Sociální učení
- komunikace, interakce a percepce, sociální role