SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Autoritativní výchova, represe a donucování, nedocenění individuality žáků
• Malý zřetel k estetickým, tělovýchovným a zdravotním aspektům výchovy –
• Izolace školy od rodiny a komunity
X
obrat k pedocentrismu
Dítě v centru: personalistické teorie vzdělávání
- 1921: založena Alexanderem Sutherlandem Neillem škola Summerhill
- 60. léta 20. století: vliv Rogersovy na žáka orientované pedagogiky:
Carl Ransom Rogers (1902 –1987)
- všechny lidské bytosti mají pozitivní směřování
- nutnost být sám sebou, autenticky, kongruentní
- zkušenostní učení:
- je osobním angažováním se žáka (kognice i emoce)
- opírá se o iniciativu žáka
- hodnocení výsledků učení je svěřeno žákovi
- k uchovávání poznatků dojde při vykonávání činnosti
- učeni je usnadňováno, nese-li za něj žák část zodpovědnosti, formuluje problémy, vybírá si prameny, určuje postup a zažije důsledky své volby
- od 70. let: dítě je vnímáno jako zdroj originality a jedinečnosti
Co pedocentrismus přinesl:
Důrazy pedocentrické pedagogiky směřovaly k až vyhrocenému zdůrazňování dítěte jako jedince, který v sobě má skrytou pokladnici schopnosti sám sobě rozumět, o sobě rozhodovat, na základě vlastního úsudku změnit své chování
Narušení tzv. adultocentrického expertního obrazu dítěte: vnímání dítěte jako jedince s vlastními přáními, plány, „teoriemi“ světa, specifickými výzvami atd.
Dítě zcela jednoznačně určuje a strukturuje debaty o škole
Rozvoj didaktik sledujících zvláštností dětského myšlení
Nereflektovaný amalgam učení a hry. Hra dokonce triumfuje, má psychologicky, pedagogicky i sociálně pozitivní konotaci – a k dítěti vlastně patří po celou dobu jeho vzdělávání.
Pohled na dětskou kulturu „zevnitř“.
Strukturální charakteristiky žáků
•Sociální status
•Sociální a kulturní kapitál
•Gender
•Rasa a etnicita
Strukturální charakteristiky žáků
J. Coleman (60. leta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru
Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy
PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny
◦ ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost
-> Teoretické explanace:
Sociální kapitál (Coleman)
Kulturní kapitál (Bourdieu)
Jazyková socializace (Bernstein)
Sociální kapitál
Příslušnost k fungující rodině, komunitě či společenství, ve kterých existuje vysoká míra důvěry a kde existuji jasně vyjádřené normy, doprovázené defektivními sankcemi. Příslušnost k takové sociální struktuře je přitom zvláště důležitá pro dětí a adolescenty a má klíčový pozitivní vliv na jejich vzdělávací dráhu.
Kulturní kapitál
Kulturní kapitál je dovednost, která plyne z kulturní kvality prostředí, v němž člověk vyrůstá.