Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Faktory inteligence

- Pohotovost vnímání; prostorová představivost; paměť; verbální inteligence (rozumět slovům, číst, psát…); matematická inteligence; usuzování; schopnost metakognice; sociální inteligence; emocionální inteligence (znalost a zvládání emocí, empatie…).

Proměny vzdělávání v informační společnosti

Švaříček (2013):

- díky rozvoji ICT již učení není limitováno tradičním prostředím školy

- ICT proměňují obsah a podobu výuky ve školách

Příklad: K. P. Liessmann (2015) : Kritika power-pointového karaoke

• věcný aspekt prezentace je přehlušen aspektem technickým

• power-point pomáhá tomu, kdo nemá co říci a ten, kdo by měl co říci, se chová jako by co říci neměl

  • technologie nám mnohé přinášejí, ale něco nutně ztrácíme, je otázkou, zdali v přetechnizovaném světě neubývá prostor pro jiné formy poznání (Ellul, 1964)

Kdo jsou pedagogičtí pracovníci?

Pedagogickým pracovníkem (379/2015 Sb.) je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně-pedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného:

- učitel, vychovatel, speciální pedagog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér,...

Jaká je charakteristika pedagogických profesí?

  1. tzv. pomáhající profese

  • souhrnný název pro veškeré profese, jejichž teorie, výzkum a praxe se zaměřují na pomoc druhým, identifikaci a řešení jejich problémů a na získávání nových poznatků o člověku a jeho podmínkách k životu, tak aby pomoc mohla být účinnější

  1. Feminizace pedagogických profesí

  2. Prestiž profese: „Prestiž profese učitelů je hodnota přisuzovaná veřejností této skupině pracovníků.“

- > Ze své subjektivní perspektivy učitelé obecně své povolání jako vysoce prestižní nehodnotí (Havlík & Koťa, 2011):

- Neadekvátně nízké platové ohodnocení, Zdánlivě snadné studium, Vysoká míra feminizace, Stárnutí učitelských sborů, Absence objektivních kritérií a kvalifikovaných institutů evaluace učitelů, Omezené pravomoci škol a jejich zaměstnanců

  1. profesionalizace a důraz na formální vzdělání učitele

  2. kariérní systém a standard učitele

  3. rozšíření pedagogických profesí ve škole: asistent pedagoga, školní poradenské pracoviště

Proč Standard učitele?

  1. umožní cílenou podporu učitelům a celoživotní profesní růst provázaný s vyšším mzdovým ohodnocením.

  2. požadavky na cílené navyšování státního rozpočtu českého školství

  3. umožní zformulovat požadavek státu na profil absolventa vysokoškolského studia učitelství.

  4. Pravděpodobný vznik v roce 2020

Standard učitele stále nemáme…

…ale máme Rámec profesních kvalit:

Rámec profesních kvalit učitele je nástrojem komplexního sebehodnocení a hodnocení kvality práce učitelů ve školách. Primárními cíli nástroje jsou popis kvalit práce vynikajícího učitele a podpora profesního rozvoje učitelů.

Témata, do kterých materiál patří