SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Faktory inteligence
- Pohotovost vnímání; prostorová představivost; paměť; verbální inteligence (rozumět slovům, číst, psát…); matematická inteligence; usuzování; schopnost metakognice; sociální inteligence; emocionální inteligence (znalost a zvládání emocí, empatie…).
Proměny vzdělávání v informační společnosti
Švaříček (2013):
- díky rozvoji ICT již učení není limitováno tradičním prostředím školy
- ICT proměňují obsah a podobu výuky ve školách
Příklad: K. P. Liessmann (2015) : Kritika power-pointového karaoke
• věcný aspekt prezentace je přehlušen aspektem technickým
• power-point pomáhá tomu, kdo nemá co říci a ten, kdo by měl co říci, se chová jako by co říci neměl
technologie nám mnohé přinášejí, ale něco nutně ztrácíme, je otázkou, zdali v přetechnizovaném světě neubývá prostor pro jiné formy poznání (Ellul, 1964)
Kdo jsou pedagogičtí pracovníci?
Pedagogickým pracovníkem (379/2015 Sb.) je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně-pedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného:
- učitel, vychovatel, speciální pedagog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér,...
Jaká je charakteristika pedagogických profesí?
tzv. pomáhající profese
-
souhrnný název pro veškeré profese, jejichž teorie, výzkum a praxe se zaměřují na pomoc druhým, identifikaci a řešení jejich problémů a na získávání nových poznatků o člověku a jeho podmínkách k životu, tak aby pomoc mohla být účinnější
Feminizace pedagogických profesí
Prestiž profese: „Prestiž profese učitelů je hodnota přisuzovaná veřejností této skupině pracovníků.“
- > Ze své subjektivní perspektivy učitelé obecně své povolání jako vysoce prestižní nehodnotí (Havlík & Koťa, 2011):
- Neadekvátně nízké platové ohodnocení, Zdánlivě snadné studium, Vysoká míra feminizace, Stárnutí učitelských sborů, Absence objektivních kritérií a kvalifikovaných institutů evaluace učitelů, Omezené pravomoci škol a jejich zaměstnanců
profesionalizace a důraz na formální vzdělání učitele
kariérní systém a standard učitele
rozšíření pedagogických profesí ve škole: asistent pedagoga, školní poradenské pracoviště
Proč Standard učitele?
umožní cílenou podporu učitelům a celoživotní profesní růst provázaný s vyšším mzdovým ohodnocením.
požadavky na cílené navyšování státního rozpočtu českého školství
umožní zformulovat požadavek státu na profil absolventa vysokoškolského studia učitelství.
Pravděpodobný vznik v roce 2020
Standard učitele stále nemáme…
…ale máme Rámec profesních kvalit:
Rámec profesních kvalit učitele je nástrojem komplexního sebehodnocení a hodnocení kvality práce učitelů ve školách. Primárními cíli nástroje jsou popis kvalit práce vynikajícího učitele a podpora profesního rozvoje učitelů.