SZ6000-uvod-do-pedagogiky-a-psychologie-obecny-zaklad
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- teorie samovývoje (člověk se už rodí básníkem, vědcem, virtuosem nebo zločincem, tulákem, prostitutkou („pedagogický pesimismus“ - „vychovatel se může snažit sebevíc, proti vnitřním faktorům vývoje člověka mnoho nezmůže“,….)
- „Dejte mně tucet dětí a možnost zcela usměrňovat jejich prostředí a já vám z nich udělám, co si budete přát: vědce, komisaře, profesory nebo zločince.“ 1919 -> J. B. Watson („pedagogický utopismus“)
- „pedagogický realismus“ -> je v něm optimismus, který se opírá o význam vnějších faktorů vývoje člověka, ale reálný, respektující hranice, vymezené vrozenými a dědičnými předpoklady pro vývoj jedince.
Vědomí
– > užší a širší pojetí
vědomí x bezvědomí [bdělé prožívání] Ψ
vědomí x nevědomí [znalost souvislostí] fil.
Stavy vědomí (jako úroveň aktivace organismu):
- bdělé vědomí = koncentrovaná pozornost, dobrá orientovanost (schopnost přijímat podněty), schopnost reagovat
- ospalost = vše v nízké míře
- spánek = vše výrazně omezeno
–> Změněné či rozšířené stavy vědomí (odpoutání se od „tady a teď“ a „já“): spánek, hypnóza, meditace, holotropní dýchání…ale i alkohol, drogy, případně patologické změny vědomí (halucinace)
Ve vědomém (bdělém) stavu probíhají kognitivní procesy (vnímání, čití, paměť, myšlení, představivost, učení …).
! Důležité slovo: kognitivní = poznávací
Kognitivní psychologie – zaměřena na poznávací procesy, či na vztahy mezi procesy, kterými jsou vjemy měněny, redukovány, zpracovávány, vyvolávány a užívány (Neisser)
Vnímání (percepce)
- Jde o aktivní proces vytváření individuálně specifického „pojetí“ reality.
Čití – naše „čidla“ (zrak, sluch, hmat…) nám umožňují kontakt s předměty okolního světa.
Vnímání – těchto předmětů je pak ovlivněno i naší myslí, našimi znalostmi o daném předmětu!
-> Týká se i našeho vnitřního prostředí (vnímání bolesti)
Počitek (soubor jednotlivých poznatků) X vjem (konkrétní „poznání“ předmětu, činnosti…)
Čím je vnímání ovlivňováno:
- zaměřeností jedince (selekce reality);
- zvyklosti a zkušenosti (co je známé „nevnímáme“);
- aktuální potřeby jedince;
- emoce.
Vnímání – zákonitosti
Principy (Gestaltpsychologie):
- figury a pozadí;
- blízkosti (časové, prostorové);
- podobnosti (seskupování objektů dle podobnosti);
- uzavřenosti a dobrého tvaru;
- symetrie;
- konstantnosti (důležitá zkušenost).
- > Nad nimi zákon pregnantnosti: co nejjednodušší uspořádání prvků do jednoznačně definovaného celku.
= > Vše vedeno tendencí zjednodušovat si vnímání okolí.
Nedostatky ve vnímání (smyslové klamy)
Jevy spojené s vnímáním (příklady):
Tělesné schéma - nevnímáme jen okolí, ale i sami sebe; vývoj schématu; poruchy příjmu potravy…