Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie_prava

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (114 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Sociální funkce práva.

Pokud běží o sociální funkci práva, již z toho, co bylo řečeno, plyne, že funkce práva je funkce řádová. Ale řádových činitelů je více (např. náboženství, mravnost). Specifičnost řádové funkce práva záleží v tom, že vymezuje a omezuje sféry lidských činností a zájmů, chrání je a brání zároveň, aby do sebe navzájem nezasahovaly, nekřížily se, nepřekážely si a neoslabovaly se. Tím způsobem brání zbytečnému plýtvání sociálními energiemi. Vinogradov a Petrazycki správně rozpoznali, že funkce práva spočívá v redistribuci sociálních energií. Jestliže právo vymezuje a omezuje sféry individuálních vůlí, neznamená to, že omezuje svobodu. Omezuje jen zneužívání svobody, neboť svoboda neznamená libovůli a nekázeň, nýbrž právě kázeň v rámci vyšších zřetelů sociálních a mravních. Právo představuje právě toho činitele ukázňujícího. Tím, že individuální chování zobjektivňuje, že je povyšuje na uniformní typ chování všem snesitelný a všemi uznatelný, přispívá k vyrovnání sociálních napětí a k uskutečňování socializovaného typu chování. Chrání slabšího a silnějšího donucuje, aby své síly, ať fyzické, ať intelektuální, ať sociální, dané jeho hospodářskou úrovní, jeho společenským postavením, jeho mocenskou situací, užíval v mezích zajišťujících harmonii mezilidských vztahů. Tím se stává ochranná a delimitační funkce práva zároveň funkcí socializační a harmonizační. Tím vším přispívá právo k udržení sociálního míru (funkce pacifikační) a sociální bezpečnosti a stability (funkce stabilizační) a je mocným nástrojem sociální organizace, jak to zdůrazňoval Ehrlich. Je ovšem pravda, že stabilizační funkce práva chová v sobě na druhé straně určité nebezpečí konzervativnosti, běží-li o takovou vývojovou úroveň skupiny, kdy stabilizace znamená stabilizaci výsad určité sociální vrstvy, která je u moci a skrze právo usiluje udržet svou moc. Ale s vývojem politických řádů a s jejich demokratizací uskutečňuje se zároveň socializace moci a s ní i socializace práva. A je nesporné, že zvláště v neklidných dobách a v takových sociálních situacích, kdy jiní činitelé sociální kontroly selžou nebo se stávají bezmocnými - či neselhala kontrolní moc náboženství a morálky za obou posledních válek, ne snad proto, že by tyto války nebyly poskytly jednotlivcům jedinečnou příležitost osvědčit svou mravní sílu a velikost, nýbrž proto, že tito dva kontrolní činitelé, náboženství a mravnost, nedovedli prokázat svou sociálně kontrolní účinnost, aby zabránili vzniku války - tedy v takových případech právo, pokud dovede zabránit, aby nebylo ztotožňováno s mocí, jako se stalo v nacistickém Německu, představuje v rozbouřeném moři sociálních zájmů pevnou osu sociální kontinuity a stability.

Témata, do kterých materiál patří