Otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Čtení
zpravodaj komisí seznamuje komoru s připomínkami, hlasuje se o připomínkách
Mezi druhým a třetím čtením je text upraven
možnost přílepků, lobby, tlaky...(přesto se u nás jednací řád nezměnil...)
3. Čtení
úplný text, jedná se o celém návrhu zákona – schválení zákona (někdy se vyskytnou připomínky i v této fázi, jsou tam začleněny a takto mohou vznikat slabiny v zákonech)
K přijetí zákona je třeba prosté většiny z přítomných poslanců parlamentu obou sněmoven.
Zákon podepisuje prezident, předseda Poslanecké sněmovny a předseda vlády. Prezident má právo suspenzivního veta.
Nakonec nastupuje proces publikace ve Sbírce zákonů a proces rozeslání. Zákony, zákonná opatření i usnesení musí být publikovány. Fakultativně se publikují obecně závazné vyhlášky zastupitelstev a mezinárodní dohody
Náležitosti tvorby práva
1. Formální (aby byl z právního hlediska předpis bezvadný)
2. Matriální (aby byl předpis efektivní)
1. Formální náležitosti (způsobilý orgán)
Legislativní kompetence
podmíněná – pouze tehdy, je-li naplněna nějaká podmínka (zmocnění)
nepodmíněná – kdykoli mohu z vlastní iniciativy tvořit předpisy
omezená – týká věcné působnosti, např. obec X kraj...
neomezená - parlament
Technika normotvorného procesu
-
Princip hierarchie právních norem
2. Materiální náležitosti
Zákonodárce potřebuje tyto informace:
normativní: znalosti o daném a účinném objektivním právu jako celku. Není možné, aby zákonodárce ignoroval vztahy práva a ostatních systémů, právní vědomí
aplikační, realizační: vědomost o tom, co má norma způsobit a zjištění toho, zda to skutečně způsobila
literární: zájem o výsledky právní vědy v daném směru (časopisy, tisk)
doktrinální: na předpisu týkajícím se např. nějaké specifické profese by se měli podílet daní profesionálové
faktografické: společenské skutečnosti, které vyžadují právní úpravu, je třeba znát i okolnosti, které na ni mají vliv + informace o dosavadním působení právní úpravy
Nedostatky tvorby práva
formulace právních z hlediska srozumitelnosti
rozpornost norem práva
mezerovitost právní úpravy
velké množství právních předpisů
značné množství podzákonných právních aktů
časový stres při vydávání norem ústící v jejich menší kvalitu a potřebu brzké novelizace
formulace norem nikoli z hlediska potřeb vývoje, nýbrž z hlediska dosaženíkompromisu mezi různými zájmy
Tvorba práva má dvě základní stádia
1. Normotvorná fáze – skládá se z okamžiku schválení, nabytí platnosti a účinnosti
Okamžik schválení = norma je nezměnitelná, ale lze ji změnit dalším návrhem zákona
Okamžik nabytí platnosti = norma je publikována ve Sbírce zákonů, stala se součástí právního řádu, je přístupná veřejnosti
-
Účinnost p. n. = začíná ve společnosti projevovat své účinky (lidé se podle ní fakticky začnou řídit)