Realizace, aplikace, analogie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19. Aplikace práva + 37. Aplikační proces, pojem, fáze
V širším slova smyslu: způsob, jakým se PN používá ve spol. vztazích pro regulaci určitého lidského chování, prostřednictvím lidské vůle je obecná PN přetvořena do podoby konkrétního a individuálního příkazu – pravidla, prováděna autorizovanými i neautor. subjekty -> aplikaci může provádět kdokoli (viz PV, interní norm. instrukce -> ten, kdo ji vydává musí být v nadřazené pozici vůči těm, pro které je závazná)
V užším slova smyslu: provádí ji příslušné státní orgány nebo osoby, které jsou postaveny objektivním právem do postavení státních orgánů, je nadřazené a oprávněné vnutit svou vůli jednotlivým subjektům -> AUTORITATIVNÍ
výsledkem je vydání aktu aplikace práva
je považována za vydávání individuálních právních norem na podkladě obecných norem – pravomoc státních orgánů
-
aplikace = použití abstraktní právní normy na konkrétní společenskou realitu, výsledkem je rozhodnutí o konkrétních právech a povinnostech subjektu
je jednou z forem realizace práva -> kvalifikovaná, druhé stádium realizace -> použití na konkrétní dynamickou skutečnost
= zvl. forma realizace práva (uskutečňování)
= tvůrčí a organizační činnost směřující k realizaci práva
Typy aplikace
objektivní
aplikaci provádí odlišný subjekt od subjektu povinnostního
autoritativní – výsledkem je akt aplikace práva, který zobrazuje společenský zájem, je činěn objektivním aplikátorem = orgán stanovený objektivním právem (znalý nebo neznalý práva)
neautoritativní – výsledkem je postulát, nemá autoritativní moc, je provázen výhodami ve prospěch toho, komu aplikace byla prováděna (např. když se obrátím na znalce práva)
subjektivní
-
aplikaci provádí sám povinností subjekt -> může ji provádět každý, nejen právník
-
výsledkem motivačního působení PN
-
výsledkem není PN -> z právního hlediska je subjektivní aplikace irelevantní
-
Stadia aplikačního procesu (3)
1. zjištění skutkového stavu
státní orgán musí zjistit max. množství informací, které vypovídají o zjišťované skutečnosti (děj odehrávající se v minulosti), jaké jsou právní skutečnosti rozhodné pro konkrétní případ
procesní předpis také stanoví metody a postupy, jak pravdy dosáhnout -> tzv. proces dokazování (shromáždění, zhodnocení a selekce informací)
právní skutečnosti:
prokazatelné - prokazujeme skutečnost
předpokládané - prokazujeme předpoklad (domněnky, fikce)
známé - neprokazujeme nic, všeobecně, úředně, z rozhodovací činnosti známé
procesní pravidla – stanovují procesy, kterými je nutno se v rámci aplikace řídit
Probíhá zde proces dokazování -> výslech účastníků, svědků, předložení listin, ohledání místa, předmětu, možnost vyžádání aplikujícího orgánu znalecký posudek, odborné vyjádření
svědci = základní možnost, jak zjišťovat společenskou realitu
povinnost svědčit – povinnost dostavit se k podání svědectví a vypovídat pravdu (jinak trestní čin křivé výpovědi)