Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teorie práva hotové vypracované otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (177.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

právní principy
  • Podobají se obyčejům, nejsou ale ve společnosti ale v systému práva

  • vyvozujeme je z hodnot chráněných právem a z tradičních právních mechanismů a institutů

  • Nejsou konkrétně definovány

  • Argumentační závaznost – posuzuje se intenzita jejich platnosti

  • Základní práva mají v podstatě charakter právních principů

  • Pomáhají vyplňovat mezery v pozitivním právu a při řešení obtížných otázek, kde další prameny nestačí, jsou pomůckou při interpretaci a pro právní vědomí

rozum a princip spravedlnosti
  • Velmi subjektivní charakter – argumentační závaznost

  • U rozhodčího řízení se strany mohou dohodnout, že se bude rozhodovat podle principů spravedlnosti

  • Lidský rozum – základy racionality mají objektivnější charakter, než spravedlnost – Λζε argumentovat racionalitou právotvůrce

doktrinální publikace = učení významných právníků
  • Argumentační závaznost odvíjející se od reputace autora

  • Fungují i jako záštita daného rozhodnutí – nízká legitimita / subjektivita

  • V mezinárodním právu veřejném přiznány jako podpůrný pramen

právní apendixy neprávních textů
  • Není jejich primárním smyslem vytvářet pravidla

  • Např. normativní výroky v Bibli

  • Nízká legitimita

Normativní právní akty, právní obyčej

Normativní právní akty

  • NPA je cílevědomě utvářený pramen práva příslušným státním orgánem, jde o výsledek legislativní pravomoci = o její realizaci, rozhodnutí orgánu veřejné moci, které obsahuje právní normy jako předem daná pravidla chování (= pravomoc vydávat, měnit, rušit právní normy)

  • Nabývá konkrétní podoby jako ústava, ústavní zákon, zákon, zákonné opatření, vládní nařízení, vyhláška ministerstev, ústředních orgánů státní správy a územně samosprávných celků, nařízení okresního úřadu

  • Dělení:

    • Podle absolutně chápané právní síly (kdo je vydal)

  1. Primární (zákonné) – Ú, ÚZ, Z, zákonná opatření senátu

  2. Sekundární (podzákonné) – rozhodnutí prezidenta, nařízená vlády, vyhlášky ministerstev, nařízení a vyhlášky krajů a obcí

    • Podle relativně chápané právní síly

  1. Originální (původní) – zastupitelské orgány -> Ú, ÚZ, Z, zákonná opatření, vyhlášky krajů a obcí

  2. Derivativní (odvozené) – výkonné orgány -> rozhodnutí prezidenta, nařízení vlády, vyhlášky ministerstev, nařízení obcí a krajů

    • Podle kompetence

  1. Věcná

  2. Místní

  3. Časová

    • Podle hierarchie

  1. Nejvyšší – Ú, UZ

  2. Vyšší – Z, zákonná opatření

  3. Nižší – zbytek

Právní obyčeje

  • Obyčej je pramenem práva za těchto předpokladů:

    • Usus longeus (dlouhotrvající faktické masové uskutečňování určitého chování) a opinio iuris (tomu odpovídající povědomí o jeho zachovávání a závaznosti)

    • Určitost obyčeje, tj. možnost konkrétně stanovit jeho obsah

    • Státní orgány musí aplikovat obyčejová pravidla a uplatňuje se st. donucení při jejich porušení

Témata, do kterých materiál patří