Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teorie práva hotové vypracované otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (177.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • právo nepsané (právní obyčej) x obyčejové právo psané – soukromoprávní sepsání obyčejového práva, toto sepsání však nemění podstatu obyčejového práva, nedochází ke změně v právo zákonné

  • obyčejové právo se může vzhledem ke své povaze uplatňovat v období relativně pomalého vývoje společnosti

  • živelná tvorba práva, nejde o cílevědomou činnost právotvorného orgánu, považováno za správné chování na určitém území, nedodržování je sankcionováno (celý proces tvorby vrcholí sankcionováním), je ale velmi rigidní, proto doplňováno právem soudní praxe

  • Obyčej se v kontinentálně evropském typu právní kultury uplatňuje v současnosti jen sporadicky – jen v případech stanovených normativními právními akty (uplatňuje se secundum et intra legem) => podle zákona a v souladu s ním

  • Ze současných vyspělých evropských zemí lze označit za obyčejové právo jistá pravidla ve VB, a to zejm. v oblasti ústavního práva. Britskou faktickou ústavu vedle určitých zákonů a soudních precedentů tvoří ústavní zvyklosti. V Anglii se jako pramen práva uznávají též místní obyčeje, jsou-li pradávné. Mají dnes jen podružný význam. Podle stále platného zákona z r. 1265 je podmínkou jejich právní závaznosti, že byly zachovávány již r. 1189; v soudní praxi obyčej není uznán za pramen práva, je-li průkazné, že v r. 1189 ještě nemohl být zachováván

    • Obyčeje jsou dále jedním z pramenů mezinárodního práva. V zemích common law se mezinárodní obyčejové právo považuje za součást národního práva; jeho pravidla se adoptují v soudním rozhodování.

    Lokální právotvorba. Publikace lokálních norem, platnost, účinnost

    Lokální právotvorba probíhá na úrovni právních předpisů obcí a krajů = územní samosprávné celky

    - 2 druhy kompetencí územních samosprávných celků:

    - Samostatná působnost – vyplývá z jejich autonomie, některé otázky si mohou upravovat sami, nezávisle – tzv. zbytková veřejná moc

    - Přenesená působnost – vykonávaná na základě zmocnění státní moci, namísto státních orgánů

    - Omezená legislativní působnost – v místním rozsahu

    - Cílem je co nejvíce se přiblížit občanům a jejich potřebám

    - Nevzniká tak ale právní partikularizace

    - Postavení obcí a krajů ve dvojím postavení – též jejich právní postavení:

    1. Legislativní působnost v samosprávě – samostatná působnost

    - Vydávání obecně závazných vyhlášek

    - Podzákonný právní předpis

    - Sekundární

    - Originární

    - Oprávnění, nikoliv povinnost

    A. Obce

    - Obec je oprávněna vydat obecně závaznou vyhlášku v těchto okruzích vztahů:

    • K zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku – může např. určit, že některé činnosti lze provozovat v určitých časech a na určitých místech nebo je zakázat úplně

    • Pořádání veřejných akcí (kulturních, sportovních…)

    • K zajištění udržování čistoty ulic a veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí

    • Podle stanovení zvláštního zákona

    Témata, do kterých materiál patří