teorie práva hotové vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
právo nepsané (právní obyčej) x obyčejové právo psané – soukromoprávní sepsání obyčejového práva, toto sepsání však nemění podstatu obyčejového práva, nedochází ke změně v právo zákonné
obyčejové právo se může vzhledem ke své povaze uplatňovat v období relativně pomalého vývoje společnosti
živelná tvorba práva, nejde o cílevědomou činnost právotvorného orgánu, považováno za správné chování na určitém území, nedodržování je sankcionováno (celý proces tvorby vrcholí sankcionováním), je ale velmi rigidní, proto doplňováno právem soudní praxe
Obyčej se v kontinentálně evropském typu právní kultury uplatňuje v současnosti jen sporadicky – jen v případech stanovených normativními právními akty (uplatňuje se secundum et intra legem) => podle zákona a v souladu s ním
Ze současných vyspělých evropských zemí lze označit za obyčejové právo jistá pravidla ve VB, a to zejm. v oblasti ústavního práva. Britskou faktickou ústavu vedle určitých zákonů a soudních precedentů tvoří ústavní zvyklosti. V Anglii se jako pramen práva uznávají též místní obyčeje, jsou-li pradávné. Mají dnes jen podružný význam. Podle stále platného zákona z r. 1265 je podmínkou jejich právní závaznosti, že byly zachovávány již r. 1189; v soudní praxi obyčej není uznán za pramen práva, je-li průkazné, že v r. 1189 ještě nemohl být zachováván
-
Obyčeje jsou dále jedním z pramenů mezinárodního práva. V zemích common law se mezinárodní obyčejové právo považuje za součást národního práva; jeho pravidla se adoptují v soudním rozhodování.
Lokální právotvorba. Publikace lokálních norem, platnost, účinnost
Lokální právotvorba probíhá na úrovni právních předpisů obcí a krajů = územní samosprávné celky
- 2 druhy kompetencí územních samosprávných celků:
- Samostatná působnost – vyplývá z jejich autonomie, některé otázky si mohou upravovat sami, nezávisle – tzv. zbytková veřejná moc
- Přenesená působnost – vykonávaná na základě zmocnění státní moci, namísto státních orgánů
- Omezená legislativní působnost – v místním rozsahu
- Cílem je co nejvíce se přiblížit občanům a jejich potřebám
- Nevzniká tak ale právní partikularizace
- Postavení obcí a krajů ve dvojím postavení – též jejich právní postavení:
1. Legislativní působnost v samosprávě – samostatná působnost
- Vydávání obecně závazných vyhlášek
- Podzákonný právní předpis
- Sekundární
- Originární
- Oprávnění, nikoliv povinnost
A. Obce
- Obec je oprávněna vydat obecně závaznou vyhlášku v těchto okruzích vztahů:
-
K zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku – může např. určit, že některé činnosti lze provozovat v určitých časech a na určitých místech nebo je zakázat úplně
-
Pořádání veřejných akcí (kulturních, sportovních…)
-
K zajištění udržování čistoty ulic a veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí
-
Podle stanovení zvláštního zákona