teorie práva hotové vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Okruh zájmů, pro které je vyhláška vydána, musí být v souladu se zákonem a musí se vztahovat k výkonu samosprávy
B. Kraje
- Kraje nemohou zasahovat do samostatné působnosti obcí – mezi vyhláškou kraje a vyhláškou obce není žádný právní vztah
- U krajských vyhlášek není přesně vymezen okruh působnosti – musí se jednoduše týkat samostatné působnosti kraje, musí upravovat záležitosti v zájmu kraje
2. Legislativní působnost ve státní správě – přenesená působnost
- Podzákonný, výkonný a nařizovací charakter
- Vydávání nařízení na základě výslovného zmocnění – odvozený právní akt
- Sekundární, podzákonný právní předpis
- Cílem je konkretizace a provedení určité právní regulace
Pravomoc svěřená radě obce a kraje
A. Obce
Nařízení obce vázáno zákonem i jinými právními předpisy
Obce s rozšířenou působností (tzv. „malé okresy“) – jejich nařízení má větší územní působnost, nemá ale vyšší právní sílu
B. Kraje
Nařízení kraje vázáno zákony a jinými předpisy
Legislativní proces tvorby OZV
A) analýza potřeb, zájmů vyžadujících právní regulaci
B) vznik konkrétního legislativního záměru
C) realizace záměru – ta vyžaduje:
zpracování návrhu příslušné právní úpravy
projednání návrhu
přijetí návrhu
publikace schváleného právního předpisu – úřední deska obce, věstník právních předpisů kraje
mnohdy však body A a B jsou vynechány a pouze je přijat a publikován návrh vzorové vyhlášky OKÚ
Schvalování, platnost a účinnost
A. vyhlášek a nařízení obcí
Pravomoc podepisovat svěřena starostovi – podepisuje spolu s místostarostou
Podmínkou platnosti je vyhlášení – musí alespoň 15 dní viset na úřední desce (ta musí být i na internetu)
Platnosti nabývá předpis vyhlášením = 1. den vyvěšení na úřední desce
Účinnost nabývá předpis obdobně jako jiné – uplynutím legisvakanční doby – pokud není stanoveno jinak, tak 15. den po vyhlášení
U obcí s rozšířenou působností se nařízení musí publikovat na úředních deskách všech obcí, které pod ně spadají
B. vyhlášek a nařízení krajů
Podepisuje je hejtman a jeho náměstek
Platnosti předpis nabývá vyhlášením ve Věstníku právních předpisů kraje (dnem rozeslání Věstníku)
Musí být přístupný na krajském úřadě, obecních úřadech a Ministerstvu vnitra; také na internetu
Účinnosti předpis obvykle nabývá 15. dnem po vyhlášení
Právní předpisy obcí a krajů podléhají dozoru ze strany státu
Dozor nad orgány samosprávy vykonávají dozorové orgány jako svou veřejnoprávní povinnost
Vzhledem k samostatné působnosti ale kontrolují pouze, zda jsou předpisy v souladu se zákonem
Dozor v přenesené působnosti vykonávají nadřízené orgány (ministerstva)
Dozorové orgány nemají pravomoc daný předpis zrušit – mohou pouze zrušení navrhnout či dočasně pozastavit účinnost právního předpisu; zrušit je může pouze Ústavní soud
Vyhlášky obce nebo kraje hned po vydání musí poslat Ministerstvu vnitra – pokud předpis není v souladu se zákonem, ministerstvo je vyzve k nápravě – pokud jí obec nebo kraj v dané lhůtě nezjedná, je pozastavena účinnost vyhlášky a opět stanovena lhůta k opravě – pokud nedojde k nápravě, ministerstvo dá podnět Ústavnímu soudu
Pokud je vyhláška v rozporu se základními lidskými právy a svobodami, může být pozastavena bez předešlé výzvy k nápravě
Nařízení obce kontroluje krajský úřad, nařízení kraje věcně příslušné ministerstvo nebo jiný správní úřad – obdobný postup jako u vyhlášek