Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teorie práva hotové vypracované otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (177.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- Okruh zájmů, pro které je vyhláška vydána, musí být v souladu se zákonem a musí se vztahovat k výkonu samosprávy

B. Kraje

- Kraje nemohou zasahovat do samostatné působnosti obcí – mezi vyhláškou kraje a vyhláškou obce není žádný právní vztah

- U krajských vyhlášek není přesně vymezen okruh působnosti – musí se jednoduše týkat samostatné působnosti kraje, musí upravovat záležitosti v zájmu kraje

2. Legislativní působnost ve státní správě – přenesená působnost

- Podzákonný, výkonný a nařizovací charakter

- Vydávání nařízení na základě výslovného zmocnění – odvozený právní akt

- Sekundární, podzákonný právní předpis

- Cílem je konkretizace a provedení určité právní regulace

Pravomoc svěřená radě obce a kraje

A. Obce

  • Nařízení obce vázáno zákonem i jinými právními předpisy

  • Obce s rozšířenou působností (tzv. „malé okresy“) – jejich nařízení má větší územní působnost, nemá ale vyšší právní sílu

B. Kraje

  • Nařízení kraje vázáno zákony a jinými předpisy

Legislativní proces tvorby OZV

  • A) analýza potřeb, zájmů vyžadujících právní regulaci

  • B) vznik konkrétního legislativního záměru

  • C) realizace záměru – ta vyžaduje:

    • zpracování návrhu příslušné právní úpravy

    • projednání návrhu

    • přijetí návrhu

    • publikace schváleného právního předpisu – úřední deska obce, věstník právních předpisů kraje

  • mnohdy však body A a B jsou vynechány a pouze je přijat a publikován návrh vzorové vyhlášky OKÚ

Schvalování, platnost a účinnost

A. vyhlášek a nařízení obcí

  • Pravomoc podepisovat svěřena starostovi – podepisuje spolu s místostarostou

  • Podmínkou platnosti je vyhlášení – musí alespoň 15 dní viset na úřední desce (ta musí být i na internetu)

  • Platnosti nabývá předpis vyhlášením = 1. den vyvěšení na úřední desce

  • Účinnost nabývá předpis obdobně jako jiné – uplynutím legisvakanční doby – pokud není stanoveno jinak, tak 15. den po vyhlášení

  • U obcí s rozšířenou působností se nařízení musí publikovat na úředních deskách všech obcí, které pod ně spadají

B. vyhlášek a nařízení krajů

  • Podepisuje je hejtman a jeho náměstek

  • Platnosti předpis nabývá vyhlášením ve Věstníku právních předpisů kraje (dnem rozeslání Věstníku)

  • Musí být přístupný na krajském úřadě, obecních úřadech a Ministerstvu vnitra; také na internetu

  • Účinnosti předpis obvykle nabývá 15. dnem po vyhlášení

Právní předpisy obcí a krajů podléhají dozoru ze strany státu

  • Dozor nad orgány samosprávy vykonávají dozorové orgány jako svou veřejnoprávní povinnost

  • Vzhledem k samostatné působnosti ale kontrolují pouze, zda jsou předpisy v souladu se zákonem

  • Dozor v přenesené působnosti vykonávají nadřízené orgány (ministerstva)

  • Dozorové orgány nemají pravomoc daný předpis zrušit – mohou pouze zrušení navrhnout či dočasně pozastavit účinnost právního předpisu; zrušit je může pouze Ústavní soud

  • Vyhlášky obce nebo kraje hned po vydání musí poslat Ministerstvu vnitra – pokud předpis není v souladu se zákonem, ministerstvo je vyzve k nápravě – pokud jí obec nebo kraj v dané lhůtě nezjedná, je pozastavena účinnost vyhlášky a opět stanovena lhůta k opravě – pokud nedojde k nápravě, ministerstvo dá podnět Ústavnímu soudu

  • Pokud je vyhláška v rozporu se základními lidskými právy a svobodami, může být pozastavena bez předešlé výzvy k nápravě

  • Nařízení obce kontroluje krajský úřad, nařízení kraje věcně příslušné ministerstvo nebo jiný správní úřad – obdobný postup jako u vyhlášek

Témata, do kterých materiál patří