Zbytek otázek ze zpracovných
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
balančního - kontrola jedné osoby či skupiny nad druhou v určité oblasti má být vyvažována opačnou kontrolou v oblasti jiné. Moc různých skupin se tímto udržuje v rovnováze
moc politickou nelze ztotžnit s mocí státní (státní moc regulována právem) = moc ve státě lze realizovat i bez práva
Faktory moci:
primární - tělesná síla, chytrost, vrozené vlohy vládnout, silná vůle k moci
-
sekundární - spočívají na sociální organizaci uvnitř společenské integrity, např. moc úředníka
Typy moci
anonymní - vládne kolektiv jako celek
institucionalizovaná - ztělesněná ve státních orgánech a institucích
-
osobní
Právo a moc
V právní vědě se definuje moc pomocí poukazu na to, že je založená na právu a že ochraňuje a realizuje právní normy.
Moc je schopnost donutit někoho, aby se choval určitým způsobem, i když se tak chovat nechce (i sankce)
V právu se uplatňuje dvojím způsobem:
moc přinutit adresáty práva, aby ho dodržovali, tzn. vynutitelnost zachování práva (právo bez možnosti donucení není realizovatelné)
moc tvořit právo, tj. stanovit obecně závazná pravidla chování
V právním státu má právo naprostou prioritu a státní moc donucení a násilí jsou možné jen tehdy, jsou-li upraveny právem, jehož rámec nepřekračují.
-
Taková moc je legitimní, jejíž organizace, funkce a osobní složení mocenských orgánů jsou schvalovány většinou občanů.
Autorita
S vymezením kategorie moci úzce souvisí problematika autority
Autorita je společenský vztah mezi osobami, z nichž jedny vykonávají reálný, převažující vliv nad druhými.
Přirozená - motivy podřízení jako dobrovolnost, úcta, uvědomělost.
Vynucená - strach z represe, použití násilí.
Formy autority:
Charismatická - založená na uznání vynikajících vlastností vůdce
Tradiční - např. přiznávání legitimní moci dědičnému panovníkovi
Legální - založená na všeobecném právním řádu
Právo obyčejové, precedentní, zákonné (forma práva)
Formou nerozumíme pouze formální označení dosaženého výsledku (vnější jevové stránky), ale i procedurální postup, který tento výsledek předchází
Forma v užším smyslu: určitý výsledek činnosti
Forma v širším smyslu: určitý postup, jehož výsledkem je pramen práva
Dle způsobu vzniku a vyjádření rozlišujeme právo zákonné, precedentní a obyčejové
Právo obyčejové
Obyčej je pramenem práva za těchto předpokladů:
Usus longeus (dlouhotrvající faktické masové uskutečňování určitého chování) a opinio iuris (tomu odpovídající povědomí o jeho zachovávání a závaznosti)
Určitost obyčeje, tj. možnost konkrétně stanovit jeho obsah
Státní orgány musí aplikovat obyčejová pravidla a uplatňuje se státní donucení při jejich porušení
právo nepsané (právní obyčej) x obyčejové právo psané – soukromoprávní sepsání obyčejového práva, toto sepsání však nemění podstatu obyčejového práva, nedochází ke změně v právo zákonné