Zbytek otázek ze zpracovných
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vznik státu
Dějiny zaznamenaly nejrůznější způsoby vzniku států působením vnitřních i vnějších sil.
Existuje několik základních teorií, jak stát vznikl:
Nábožensko-teologická - stát existuje jako produkt boží vůle a dle jeho přikázání je každý povinen ho uznávat a podřizovat se mu. Toto učení patří k nejstarším.
teorie moci - představuje si stát jako vládu silného nad slabým a současně prohlašuje tento stav za přirozený
právní teorie - vidí stát jako výtvor právní
teorie patriarchální - vysvětluje vznik státu a rodiny jako přirozeně vzniklých forem společnosti (Aristoteles)
patrimoniální teorie - ukazuje vládní moc jako moc založenou na pozemkovém vlastnictví
smluvní teorie - dle níž je smlouva právním důvodem pro vznik státu (racionalistická myšlenka – stát = rozumný výtvor jednotlivcovy vůle)
teorie právního státu - založená na odmítnutí dualismu státu a práva, resp. jejich ztotožnění (H. Kelsen)
teorie etická - usiluje o to, dokázat, že stát je mravně nutný
teorie psychologická - lze sem zařadit všechny, kdo prohlašují stát za produkt ducha národa, výtvor přírody, dějinný akt, psychické vlastnosti či biopsychické instinkty a na tomto základě ho zdůvodňují (Freud)
Právo a moc
Moc doprovází člověka od prvních kroků jeho společenského rozvoje
Moc můžeme definovat v širokém a užším slova smyslu:
Moc v širším slova smyslu: např. Bernard Russel: podle něho je moc snaha způsobit ve vnějším světě určitý zamýšlený účinek, moc se uplatňuje pomocí nejrozmanitějších prostředků (např. násilí, rozkaz, chvála, mrav, náboženství, vláda, výchova, atd.)
Moc v užším slova smyslu je soubor procesů a prostředků, prostřednictvím nichž jedinec nebo skupina jsou schopni vnutit svou vůli jinému jedinci nebo skupině. Můžeme jí také chápat jako schopnost vynutit si poslušnost, ať již poslouchající s tím vnitřně souhlasí či nikoliv.
M. Weber – moc je každá možnost prosadit uvnitř sociálního vzathu vůastní vůli i proti odporu, bez ohledu na to, v čem tato vůle spočívá. (Moc – amorfní fenomén, ve společnosti všudypřítomná)
Latentní a manifestní charakter moci – princip sebenaplňujícího se proroctví = jsme-li přesvědčeni o něčí moci a respektujeme-li ji, dále ji rozšiřujeme a naopak.
Kolektivní moc - schopnost lidí činit jisté věci, prosazovat svou vůli, jde tedy o “moc k něčemu“. Kolektivní pojetí spojuje každou moc s autoritou a rozšiřuje oblast svobody člověka
Asymetrická moc - moc jako o vztah, jde tedy o “moc nad někým”. Je zde vyzvednut aspekt manipulace při užívání moci a omezení jistých lidí.
Politiku lze charakterizovat jako boj o uspořádání moci, která může probíhat na základě 2 principů:
integrálního - moc rozdělena asymetricky, demokratizace je snaha o restrukturalizaci integrálního modelu – nutnost existence nezávislé moci na moci strukturální (zákony platí pro tvůrce i adresáty)