Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
od 2.světové války zhruba do 2.poloviny 70.let 20.století
stát začíná vystupovat jako subjekt, který vyvlastňuje průmysl, finančnictví, dále pokračuje v plánování v makrosféře
velmi vysoké zdanění podnikatelských subjektů
rozvoj školství, zdravotnictví, komunikací, bytové politiky
Ludvig Erhard: podnikatel, pak spolkový kancléř
hlavně v SRN, Anglii, Itálii, Francii a Skandinávských státech
za předpokladu splnění podmínek je zaručen vznik sociálního státu
důvody krize sociálně – právního státu: vysoké daně (podnikatelé vyváží kapitál do zahraničí), vysoké nároky na státní aparát, první velká energetická krize (zvýšení cen energií), hodně investic do ochrany životního prostředí
6. Postindustriální společnost a stát. Další vývoj
Doktrína o postindustriálním státu
od poloviny 70.let 20.století
Učení o neoliberálním státě
James Buchanan: období ústavní a poústavní smlouvy
stát má vystupovat aktivisticky ve vztahu k ekonomice
v USA a Anglii hlavně v 80.létech, později ve Francii, SRN, až v polovině 90.let ve Skandinávských státech a Itálii
odstátňování průmyslu, stát už není subjektem plánování v makrosféře
výrazné snížení daňového zatížení
nezvýrazňuje podporu školství, zdravotnictví, ale do určité míry se o ně stará
Ronald Reagan, Margaret Tacherová
Učení o asistenčním státě
pojem pochází od Johna Majora
mění úlohu státu, ten nechce vystupovat jako plánovač, vlastník, sociální stát, nechce řídit průmysl, ale ví, že nemůže rezignovat na svoji sociální funkci
menší daně, přerozdělování ve prospěch vzdělanostní společnosti
odbourávání některých nárokových dávek (hlavně nemocenské a důchodové pojištění)
Tony Blair, Gerhard Schröder
Současnost, budoucnost
struktury globálního světa
stát je nositelem suverénní moci, ale ne vždy má dostatek sil, aby své postavení obhájil
život ve velkoplošné federaci (EU)
zvýrazňování autonomních částí (regionalismus, provincionalismus
posílení participativní demokracie (moderní liberalismus): aby se moderní stát neproměňoval v byrokratickou centralizovanou instituci
7.Stát jako instituce a jeho specifika
Stát jako instituce
instituce = označení subjektů organizovaného vyjadřování a zprostředkování společenských vztahů
vznikají produkty určitých stabilizujících se společenských vztahů, ty pak zajišťují rozvoj těchto vztahů
Základní znaky
formalizace
→ struktury, tj.podstatných vnitřních vztahů mezi částmi (prvky)
instituce
→ vnějších projevů činnosti instituce, tzn. jejich funkcí, které
jsou obvykle typické
určitelnost a relativní samostatnost
→ podoba a rozsah funkce mohou být rozšiřovány či zužovány,
nežádoucí je projev byrokratizace
→ jsou vytvářeny plánovaně (ne ex post), cíleně, snaha řešení
budoucích situací