VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- lze předpokládat akceptaci zákona lidem = vláda zákona – legalita/ jednotlivec považuje normu za sobě vlastní
→ Jean-Jacques Rousseau (O společenské smlouvě)
zastáncem přímé demokracie (hlasování obce o všech otázkách), na druhou stranu si uvědomoval, že jsou státy velkoplošné jako např Francie, které není jednotné => ustanovení jednoho jediného orgánu na delegátském principu – z nižší úrovně se delegují zástupci do vyšší úrovně a dále do vyšší => nejvyšší není přímo volen, je delegován; je nositelem obecné vůle
neměla by existovat dělba moci, aby byla zachována autenticita vůle, mohou být zřizovány orgány na principu dělby moci
přímá účast (delegátský princip) => suverénní kolektivní obecná vůle (volonté générale) – subjektem v.g. je vždy lid/národ (pouze pactum unionis) – preferoval jen kolektivní vůli celostátní shromáždění, tj respektoval pactum unionis => všichni se musí podřídit
forma vlády shromáždění – ve státě je pouze 1 nejvyšší státní orgán => nehovoříme o dělbě moci, ale dělbě práce
→ N. Machiavelli (Vladař)
stát je nejen dokonalá instituce, ale je to také instituce, které je opodstatněna svou vlastní existencí (lidé jsou schopni jí odpustit, i když se nechová morálně a eticky) stát by měl dodržovat normy, ale pro určitý účel může použít i jiné prostředky, politická účelovost není nade vše (negativní)
8. Koncepce ústavního státu
Učení o ústavním státu (o smlouvě o ústavním státu)
otázky
- osobní legitimity – jakým způsobem ustanovit lidi do pozice panovníka?
- koncentrace/dekoncentrace moci – moc v 1/více rukou
- katalogu základních práv a svobod a jejich záruk
vztah státu a společnosti předpokládá uznání existence katalogu základních práv a svobod, stát nemůže tyto katalogy zužovat
společnost trvá na určitých právech a svobodách a státní moc by je měla respektovat
vznikají představy, že ústavy státu budou zakotvovat i další otázky týkající se formy vlády (kdo je subjektem moci - lid, jaké jsou vztahy mezi nejvyššími státními orgány)
→ Ch. L. Montesquieu (O duchu zákonů)
mezi státními orgány existují vztahy v podobě trojí dělby moci moc zákonodárná, výkonná, soudní (institucionální dělení státní moci) /státní moc je jen jedna – hovoříme o dělbě moci, to ale neznamená existenci 3. mocí, jde jen o organizační záležitost/
tato moc se projevuje respektováním dvou zásad:
- zásady inkompatibility (neslučitelnosti funkcí v jednotlivých druzích horizontální státní moci)
-zásady vzájemných brzd a vyrovnávání (takto rozdělená státní moc by měla být tvořena a aplikována tak, aby nedocházelo k jejímu zneužívání)
→ John Locke (Dvě pojednání o vládě)
lidé mají právo na to, aby se sdružili (aby uzavřeli pactum unionis) → pokud chtějí lidé blaho, musí se sdružit a podřídit (ne ale jako jednotlivci, ale jako občané)
jestliže se sdruží v instituci, nemusí tato instituce projevovat názor jednotlivce, ale musí chránit práva většiny (pactum subjectionis)
určitá rozhodnutí jsou tvořena v rovině institucionální, měla by být tvořena většinově
vlastníci majetku musí být připraveni na to vzdát se jeho části (aby platili daně)
nezcizitelná (nikdo mi je nemůže vzít, já je nemůžu ani prodat) individuální práva (Lockova svoboda x Hobbesova autorita) – smyslem je pořádek, při respektování práv jednotlivce