VYPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
společenský vztah
→ analogie: setkání se se společenským vztahem, který není právně upraven, hledání podobností
speciální metody
a) srovnávání (komparatistika) – komparace shodných (nebo v mezích analogie podobných) subjektů a vztahů mezi nimi
- srovnávání v čase a z hlediska území, musí se srovnávat srovnatelné
- makropohled (hlavy státu na celém světě) X mezopohled (hlavy státu v Evropě) X mikropohled (hlavy státu Vyšegradské čtyřky)
b) systémová metoda - ucelené nazírání na jevy => využívána k charakteristice systému jako celku
- systémy se člení na subsystémy, ty pak na prvky, ty jsou dále nedělitelné
c) juristická metoda: státověda při analýze určitého problému má uvažovat i s ohledem na to, „co býti má“
d) sociologická metoda: viz sociologie
e) exaktní metody: využití matematických metod (zpracování volebních dat, elektronické hlasování, matematické modelování)
5. K teologické, mocenské, geopolitické, antropologické, etické a právní teorii státu
teologická – stát existuje jako produkt boží vůle a dle jeho přikázání je každý povinen ho uznávat a podřizovat se mu. Toto učení patří k nejstarším.
teorie moci – představuje si stát jako vládu silného nad slabým a současně prohlašuje tento stav za přirozený
geopolitická teorie – vztah centra moci s periferiemi, vytyčení hranic oproti ostatním státům
antropologická teorie -
teorie právní – vidí stát jako právní výtvor
patriarchální teorie – vysvětluje vznik státu a rodiny jako přirozeně vzniklých forem společnosti
patrimoniální teorie – ukazuje vládní moc jako moc založenou na pozemkovém vlastnictví
smluvní teorie – dle níž je smlouva právním důvodem pro vznik státu
teorie právního státu – založená na odmítnutí dualismu státu a práva, resp. jejich ztotožnění
teorie etická – usiluje o to, dokázat, že stát je mravně nutný
teorie psychologická – lze sem zařadit všechny, kdo prohlašují stát za produkt ducha národa, výtvor přírody, dějinný akt, psychické vlastnosti či biopsychické instinkty a na tomto základě ho zdůvodňují.
6. Vztah duchovní a světské moci na přelomu prvního a druhého tisíciletí; rané podoby společenské smlouvy
A) PROCES PARTIKULARIZACE VE FRANCKÉ ŘÍŠI
v období 8.-9- století AD došlo k vyvrcholení mocenského i územního rozsahu Francké říše, poté ale nastal proces partikularizace (814AD umírá Karel Veliký, více nástupců, každý měl mocenské ambice)
→ 843AD se Francká říše rozděluje
B) rovnováha moci panovníka a církevní moci se postupně v převahu církevní moci → světská moc v tomto období má převahu
boj o investituru (spor o to, kdo bude jmenovat kněze – 824AD – papež spíše podporoval světskou moc x 10., 11. století – „papež je bohem“ (tento princip zavedl Mikuláš II., emancipoval tím církev – už nepotřebovala ‚schválení‘ od moci světské)